چکیده
       این مقاله به تحلیل هماهنگی زنجیره تامین تولید کننده- توزیع کننده-خرده فروش می پردازد، که در آن تولید کننده مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) را به نمایش می گذارد. در تنظیمات بازی تولید کننده-استکلبرگ، مقاله یک فرایند قرارداد- چانه زنی را برای حل و فصل تضاد کانال و توزیع سود مازاد در میان اعضای کانال را پیشنهاد می کند. فرآیند قرارداد- چانه زنی متشکل از دو چانه زنی نش- تخفیف قیمت عمده فروش است. یکی بین توزیع کننده و خرده فروش بر اساس نتیجه آن بین توزیع کننده و تولید کننده. اگر چه روند چانه زنی -قرارداد درگیری کانال را کاهش می دهد و سود مازاد را توزیع می کند، قیمت عمده فروشی کاملا متفاوت از زنجیره تامین حداکثر کننده خالص سود است. قیمت عمده فروشی تولید کننده کمتر از هزینه های تولید نهایی آن بالاتر از آستانه CSR است. حتی برای عمل CSR سنگین تولیدکننده منفی است. بنابراین، سود تولید کننده ممکن است منفی باشد. رفتار قیمت عمده فروشی توزیع کننده مشابه رفتار تولید کننده اما برای آستانه بالاتری از CSR است.

1. مقدمه
       هماهنگی از طریق همکاری برای بهبود عملکرد در گستره کانال ضروری است به دلیل آنکه پتانسیل تحقق بخشیدن به نفع سود قابل توجهی را ارائه می دهد. برای هماهنگی زنجیره تامین، قراردادهایی در میان تصمیم گیرندگان غیر متمرکز طراحی می شوند به طوری که تفاوت بین نتیجه یک تصمیم متمرکز و یک تصمیم غیر متمرکز بتواند خنثی شود. هدف اساسی پشت طراحی یک قرارداد هماهنگی تشویق اعضای کانال غیر متمرکز به عمل منسجم با یکدیگر است. انواع قراردادهای سمت پرداخت (به عنوان مثال تخفیف مقداری (لی و لیو، 2006)، تعرفه دو بخشی (گورینگ، 2012؛ موداک و همکاران 2015c)، به اشتراک گذاری درآمد (پاندا، 2013a، 2014a)، تخفیف فروش (وانگ و همکاران، 2009)، بازخرید (دینگ و چن، 2008)، گزینه های اعتباری (دو و همکاران، 2013)، تعهد به خرید مقدار (ژانگ و همکاران، 2011)، پست در تخفیف (ساها و همکاران، 2015)، و غیره در زنجیره تامین به عنوان شیوه هایی برای کاهش درگیری کانال استفاده شده اند. این قراردادها از لحاظ بندهای قراردادی میان اعضای کانال متفاوت هستند و در درجه اول به مقدار، زمان، کیفیت و قیمت ارتباط دارند.
         CSR شکلی از خود مقرراتی شرکت است که در حال حاضر تعریف منحصر به فردی ندارد. به طور گسترده CSR را می توان به عنوان دکترینی تعریف کرد که به ترویج نظارت اجتماعی گسترش یافته توسط شرکت ها و سازمان ها می پردازد. CSR نشان می دهد که شرکت ها مسئولیت ها نسبت به یک گروه وسیع تر از ذینفعان (مشتریان، کارکنان و به طور کلی جامعه) علاوه بر تعهدات مالی مرسوم خود به سهامداران را می پذیرند. در محیط فعلی کسب و کار جهانی CSR در حال حاضر یک عامل تعیین کننده در انتخاب مصرف کننده و مشتری است، که شرکت ها نمی توانند از آن چشم پوشی کنند. با توجه به نتایج یک نظرسنجی جهانی در سال 2002 توسط ارنست و یانگ، 94 درصد از شرکت ها بر این باورند که توسعه یک استراتژی CSR می تواند مزایای کسب و کار واقعی را ارائه کند، با این حال فقط 11 درصد پیشرفت قابل توجهی در اجرای استراتژی در سازمان خود داشته-اند. مدیران ارشد 147 شرکت در طیف وسیعی از بخش های صنعت در سراسر اروپا، امریکای شمالی و استرالیا برای این نظرسنجی مورد مصاحبه قرار گرفتند. این نظر سنجی به این نتیجه رسید که مدیران عاملبا وجود افزایش فشار برای در نظر گرفتن مسائل اخلاقی، اجتماعی و زیست محیطی در فرایندهای تصمیم گیری کنند، قادر به تشخیص مزایای اجرای استراتژی CSR نیستند. برای مثال، در مسئله اجتماعی، بزرگترین خرده فروش پوشاک GAP اذعان به هزینه های شرایط کاری غیر استاندارد آن در بیش از 3000 کارخانه در سراسر جهان دارد (مریک، 2004). نایک اغلب برای کار غیر انسانی و شیوه های کسب و کار در کارخانه تولید آسیایی متهم است (امیشی و همکاران، 2008). برای مسائل زیست محیطی، در سال 2009 یک گروه از 186 سرمایه گذار نهادی با دارایی 13 تریلیون دلار بیانیه ای را امضا کردند. این بیانیه جهت هایی را برای مقابله با گرم شدن کره زمین و گازهای گلخانه ای ارائه می دهد (اکونومیست، 2009). پژوهش نشان داده است که برنامه های CSR شرکت 70٪ از تمام تصمیمات خرید مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهند، و بر بسیاری از سرمایه گذاران و کارکنان نیز در انتخاب خود از شرکت ها اثر گذار هستند. شواهد تجربی اخیر نشان می دهد که مشتریان حاضر به پرداخت قیمت بالاتری برای محصولات با ویژگی های CSR هستند (آگر و همکاران، 2003). تجزیه و تحلیل نظری و تجربی مدرن نشان می دهد که شرکت ها می توانند به شکل استراتژیک در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت برای افزایش سود خصوصی دخیل شوند. با توجه به اینکه سهامداران شرکت ها ممکن است برای تلاش های اجتماعی شرکت ها ارزش قائل باشند، شرکت می تواند مزایای اضافی را از افزایش اعتبار شرکت ها و توانایی تولید سود توسط افتراق محصول خود به دست آورد. به عنوان یک نتیجه بسیاری از مارک های بین المللی پیشرو مانند Walmart، نایک، آدیداس، GAP مجبور به گنجاندنCSR  در زنجیره های تامین پیچیده خود بوسیله یک مرامنامه شده اند (آمایشی و همکاران، 2008).

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان زنجیره تامین سه لایه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Channel coordination and profit distribution in a social responsible three-layer supply chain