این مقاله به بررسی تحقیقات روانشناسی در مورد هنر خطاطی چین (書法) می پردازد. با استفاده از چارچوبی نظری، به بررسی ماهیت علمی خطاطی با قلم مو و همچنین اثرات درمانی آن بر اختلالات رفتاری و بالینی پرداخته ایم. این مقاله با مقدمه ای در مورد خطاطی چینی، حروف چینی و ساختار این حروف آغاز می شود. پس از آن شرحی از چارچوب پژوهش محور ویژگی های روانشناسی خطاطی چینی (CCH) ارائه می شود. تحقیق اصلی ما شامل معیارهای تغییرات روانشناسی نویسنده مرتبط با هنر خطاطی با قلم مو است و نتایج نشان می دهند که پزشک راحتی و آرامشی عاطفی را تجربه می کند که در تنفس آرام، ضربان قلب کُندتر، فشار خون پایین تر و کشش عضلانی کاهش کاهش یافته مشهود است. تأثیرات شناختی CCH شامل زمان واکنش سریع تر و عملکرد بهتر در تشخیص و شناسایی چهره، و همچنین بهبود قابلیت های فضایی و بصری، ارتباطات فضایی، استدلال انتزاعی، و جنبه های حافظه و توجه بود. به دنبال این یافته ها، تحقیق کاربردی و بالینی ما به اثرات مطلوب درمان با CCH بر تغییرات رفتاری در افراد مبتلا به اوتیسم، اختلالات مربوط به کم توجهی (ADD)، و اختلال بیش فعالی ناشی از کم توجهی (ADHD)، بهبود شناختی در استدلال، قضاوت، تسهیل شناختی و پیوستگی دست در کودکان مبتلا به عقب افتادگی خفیف و همچنین حافظه، تمرکز و تشخیص موقعیت فضایی تقویت شده، و هماهنگی حرکتی در بیماران مبتلا به آلزایمر  منجر شده است. به صورتی مشابه، درمان با CCH را در مورد بیماران مبتلا به بیماری های سایکوسماتیک تنش مفرط و دیابت و همینطور بیماری های روحی شیزوفرنی، افسردگی، و اختلال اعصاب در چهارچوب عواطف، تمرکز و رفتارهای بیمارستانی بیمار با موفقیت به کار برده ایم. نظام جدید درمان رفتاری با CCH در مورد کاربران سیستم های نوشتاری دیگر نیز به کار برده شده است. به طور خلاصه، مبنای تحقیق CHH حاضر در هنر چینی است که به صورت علمی ببرسی شده است و رویکردی جایگزین را برای بهبود سلامت ارائه می کند. 

مقدمه
         شوفا یا خطاطی چینی نگارش حروف چینی با دست با استفاده از قلم مویی نرم است که در گذشته به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گرفته است. بررسی خطاطی چینی در گذشته بیشتر بر چگونگی اجرای آن تمرکز داشته و با دنبال کردن تجارت هنرمندان بزرگ، آن را به لحاظ تحسین کرده اند. در سه دهه گذشته، از جنبه های متعدد روانی، به بررسی فرایندهای روان شناختی خطاطی چینی با قلم مو پرداخته ایم. 

حروف چینی و ساختار آنها
         خطاطی چینی با قلم مو شامل فرایندی از سازمان دهی فضایی و دیداری عناصر حروف است. این حروف در قالب مربع فرضی تقسیم شده به اجزاء کوچک تری نوشته می شوند که چرخش قلم، شکل دهی، فضادهی و قالب بندی هر حرفی در آنها روی می دهد. شکل گیری یک حرف شامل نوشتن و میزان کردن چرخش قلم بر اساس الگوهای حرف مورد نظر است. 

این مقاله در نشریه وایلی منتشر شده و ترجمه آن با عنوان رفتار درمانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Shufa: Chinese calligraphic handwriting (CCH) for health and behavioural therapy