چکیده

       هدف اصلی این مطالعه، تجزیه و تحلیل اطلاعات آنلاین در مقابل رفتارهای مصرف کننده است. برای این منظور، از طریق یک پیشنهاد برای سینما در مراکز خرید، این مطالعه ارزش‌ها و شیوه زندگی را به عنوان عوامل عمده‌ای که رفتار و اهداف درگیر را در بر می‌گیرد، در نظر می‌گیرد. روش حداقل مربعات جزئی (PLS) برای ارزیابی مدل استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل چند گروه انجام شده است برای مقایسه مصرف کنندگان که بلیط آنلاین را خریداری می‌کنند با کسانی که این کار را درباکس آفیس  انجام می‌دهند. ما 391 مورد معتبر را در نظر می‌گیریم. نتایج بدست آمده نشان دهنده ارتباطی بین استفاده از فناوری و رفتارهای آن است. روابط بین ارزش‌ها و رفتار، و همچنین بین رفتار و قصد آینده، در میان مصرف کنندگان آنلاین قوی‌تر از رفتارهای سبک زندگی است.   ما دیدگاه‌های مربوط به نظری و تجربی و توصیه‌های انتقادی را برای مدیران مرکز خرید، سینما و واسطه‌های این بخش در نظر می‌گیریم.

1. مقدمه

       در سال‌های اخیر، از طریق مطالعه رفتار مصرف کننده، دو پدیده مرتبط و متعارف پدید آمده است. بخش‌های تفریحی و سرگرمی مراکز خرید تغییرات قابل توجهی داشته‌اند و خرید آنلاین رشد چشمگیر داشته است. اوقات فراغت به عنوان آنچه درخارج از فعالیت‌های روزمره زندگی انجام می‌شود, تعریف شده است Rodríguez and Agulló, 2002). این مفهوم توسط چندین نویسنده ارزیابی و توصیف شده است. به تازگی، الگوهای فراغت و توزیع بطور قابل ملاحظه‌ای تکامل یافته‌اند و مراکز خرید اهمیت زیادی را نه تنها از دیدگاه تجاری بلکه به عنوان سرگرمی نیز در بر داشته‌اند(Rousseau and Venter, 2014; Panday and Verma,2013). اوقات فراغت و خرید در مراکز خرید با رفتار مصرف کننده رابطه دارد(Millan and Howard, 2007). فعالیت‌های مربوط به ورزش، آرامش و رفتن به فیلم‌ها از طریق این فضاهای تجاری در دسترس قرار می‌گیرد و سینماها به ویژه قابل توجه است.فعالیت‌های مربوط به ورزش، تمدد اعصاب و رفتن به سینماها از طریق این فضاهای تجاری در دسترس قرار می‌گیرد و سینماها به ویژه قابل توجه هستند. طیف گسترده‌ای از فیلم‌ها ارائه شده است و استفاده کوتاه مدت آنها برای تعیین فرآیندهای تصمیم گیری مربوط به مصرف کننده ضروری است. تعدادی از نویسندگان پیشنهاد کرده‌اند که رفتارهای اوقات فراغت در مراکز خرید بر اساس ارزش‌ها و شیوه زندگی به دلیل ویژگی‌های متقابل فرهنگی مصرف کنندگان اداره می‌شوند (Brengman et al., 2005). ارزش‌ها و شیوه زندگی به عنوان پیشگویی بهتر از ویژگی‌های جمعیت شناختی رفتار خرید مصرف کننده محسوب می‌شوند (Ye et al., 2011; Jin and Lee, 2004). 

         محدوده خرید آنلاین به طور قابل ملاحظه‌ای گسترش یافته است و کاربرد آن در شناسایی عواملی است که باعث می‌شود مصرف کنندگان از اینترنت استفاده کنند (Wu et al., 2011; Hwang, and Jeong, 2016). وب و شبکه‌های اجتماعی به افراد اجازه می‌دهند تا اطلاعات را در زمان واقعی بدست آورند (Norzieiriani et al., 2010; Sunil, 2015). به طور فزاینده، روابط بین افراد و تفسیرهایشان از طریق تنظیمات مجازی، برای توسعه سیستم‌های خرید برای محصولات و خدمات مربوط به اوقات فراغت، نقش مهمی ایفا کرده است (Rondán-Cataluña etal.,2015). خرید تفریحی یک جزء مهمی از تجارب مصرف کننده است و مردم، سازمان‌ها، مواد اشیاء، محیط‌ها و فن آوری را متصل می‌کند (Rabbiosi, 2016). با این حال، برای فعالیت‌های سرگرمی مانند دیدن فیلم، تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان بلیط های خود را در باکس آفیس تهیه می‌کنند (Doury, 2001). علاوه بر این، فروش آنلاین بلیط فیلم از طریق واسطه‌هایی مانند پورتال فروش بلیط برای نمایشگاه‌ها تسهیل شده است، و در عوض سینما کنترل این روند را از دست داده است. بدینوسیله دو کانال خرید موازی شکل گرفته‌اند و مطالعات آینده باید بین این کانال‌ها و تأثیر آنها بر رفتار مصرف کننده براساس تفاوت ویژگی‌های آنها، ارزیابی شود (Hwang and Jeong, 2016). 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان رفتارهای مصرفی آنلاین در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A comparison of online and offline consumer behaviour: An empirical study on a cinema shopping context