چکیده

           در حالاتی مانند نظارت بر مناطق جدا شده، زمانی که گره مرز یک شبکه، یک ارتباط دائمی با اینترنت نداشته باشد، شبکه ‌ های حسگر بی‌سیم (WSN ها) خواستار تکنیک ‌ های ذخیره‌سازی داده انعطاف ‌پذیر در شبکه ‌ها برای به‌حداقل رساندن خطر از دست دادن داده‌ها هستند. بهره‌وری این تکنیک‌ها می‌تواند تا حد زیادی بهره‌برداری از اطلاعات شبکه را بهبود دهد، مانند مسیر‌یابی که توسط پروتکل استفاده می‌شود. به ‌طورخاص، یکی از پروتکل‌ های مورد استفاده در اینترنت اشیا (IoT) پروتکل مسیریابی IPv6  برای مصرف برق کم و شبکه ‌ های پراتلاف است (RPL). در این مقاله، یک ذخیره ‌سازی توزیع شده‌ی داده ‌ها و مکانیسم بازیابی برای افزایش انعطاف‌پذیری و ظرفیت ذخیره ‌سازی از یک WSN بر اساس RPL در برابر کمبود حافظه محلی پیشنهاد می‌کنیم. این رویکرد در سیستم‌ عامل Contiki و از طریق تجزیه ‌و تحلیل گسترده با شبیه ‌ساز Cooja ارزیابی می‌شود. 

1. مقدمه

          در مقابل شبکه معمولی ذخیره ‌سازی داده‌ها، ذخیره ‌سازی داده‌ ها در شبکه‌ های حسگر بی‌سیم (WSN) یک چالش به‌ دلیل محدودیت قدرت، حافظه و ارتباطات پهنای باند شبکه گیرنده بی‌سیم را نشان می‌دهد. به‌تازگی، سنسورها به قابلیت‌ های بالاتری از نظر سرعت پردازش و ذخیره‌سازی محلی، نسبت به سال گذشته رسیده‌اند [1]، که آنها را برای ذخیره‌سازی در شبکه جذاب‌تر می‌کند.

          به‌ طور معمول WSN ها از مجموع های از گره‌ های بدون مراقبت برای پویش محیط زیست اطراف آن تشکیل شده است و گره sink مسئول جمع‌آوری داده‌ های اندازه‌گیری و بازپخش کردن به یک نهاد مدیریتی است. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است یک گره حسگر از انتقال داده‌ها به گره sink بعد از به‌دست آوردن آن جلوگیری کند. به‌عنوان مثال، ممکن است گره‌ های حسگر همیشه قادر به رسیدن گره با توجه به قطع شدن موقعیت لینک و یا عملیات چرخه‎ی وظیفه در گره نباشد. علاوه براین، وقتی برنامه‌ های کاربردی به مجموعه زمان واقعی نیاز ندارند، ذخیره‌سازی واحد داده‌ها و ارسال اطلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند به‌کمک میزان انتقال رادیویی، که موجب افزایش طول عمر عملیات WSN می‌شود کاهش یابد. برنامه‌ های کاربردی شامل نظارت زیستگاه، مانند ردیابی مهاجرت حیوانات در مناطق دور افتاده [2]، مطالعه شرایط آب و هوایی در پارک‌ های ملی [3] و غیره هستند. چنین سناریو هایی نیاز به جمع‌آوری و ذخیره‌ی داده‌ها تا جایی که ممکن است بین دو بازیابی متوالی داده توسط یک عامل خارجی انجام می‌شود. با این‌حال، ذخیره‌سازی داده در گره حسگر منجر به سرریز حافظه محلی می‌شود در صورت که بازیابی داده‌ها به موقع توسط sink انجام نشده باشد. برای جلوگیری از حذف داده و یا دوباره نوشتن، گره‌ های حسگر می‌توانند با یکدیگر توسط داده‌ های به اشتراک گذاشته شده همکاری کنند.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ذخیره سازی داده ها در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Data Storage and Retrieval with RPL Routing