عنوان مقاله:

رابطه میان کانون کنترل، نظریه رفتار برنامه ریزی شده و قصد کارآفرینی سایبری: نقش واسطه ای آموزش کارآفینی سایبری

Relationships between locus of control, theory of planned behavior, and cyber entrepreneurial intention: The moderating role of cyber entrepreneurship education

سال انتشار: 2022

رشته: مدیریت

گرایش: کارآفرینی - مدیریت فناوری اطلاعات

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله کانون کنترل

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI مدیریت

 

مقالات ISI کارآفرینی

 

5. Discussion
The growth of e-commerce and advancements in information and communication technology and mobile technology, together with related government policies and educational courses (Chang et al., 2018), are facilitating increased participation in cyber entrepreneurship. Moreover, the COVID-19 pandemic has further expanded opportunities to engage in cyber entrepreneurship (Tajvidi & Tajvidi, 2021). However, a supportive environment for cyber entrepreneurship does not necessarily translate into a higher degree of cyber entrepreneurial intention among the public. Thus, understanding the factors that motivate people to increase their intention to start an online business is important.

As human behavior is facilitated by environmental factors as well as personal factors (Lewin, 1939), the latter may best explain the phenomenon of low intention with regard to cyber entrepreneurship when the environment is favorable. In this study, the personal factors of interest were selected based on the TPB and the theory of locus of control, both of which treat personality traits/volitional power as key drivers of behavior. The findings revealed that individuals with high internal locus of control tend to have high perceived behavioral control, subjective norms, and positive attitudes regarding cyber entrepreneurship, increasing their intention to start an online business.

This study investigated the moderating role of cyber entrepreneurship education on TPB cognitions and cyber entrepreneurial intention. The findings revealed a positive moderating effect of cyber entrepreneurship education on the relationships between attitudes and cyber entrepreneurial intention and between subjective norms and cyber entrepreneurial intention. Surprisingly, cyber entrepreneurship education was shown to have a negative moderating effect on the relationship between perceived behavioral control and cyber entrepreneurial intention, which was contrary to the hypothesized direction and to previous research on entrepreneurship (e.g. Shahab, Chengang, Arbizu, & Haider, 2019). The relevant implications of these findings for theory and practice are discussed below.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

5. بحث
رشد تجارت الکترونیک و پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری تلفن همراه، همراه با سیاست‌های دولتی و دوره‌های آموزشی مرتبط (چانگ و همکاران، 2018)، افزایش مشارکت در کارآفرینی سایبری را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، همه‌گیری COVID-19 فرصت‌ها را برای مشارکت در کارآفرینی سایبری گسترش داده است (تجویدی و تجویدی، 2021). با این حال، یک محیط حمایتی برای کارآفرینی سایبری لزوماً به درجه بالاتری از قصد کارآفرینی سایبری در میان مردم تبدیل نمی‌شود. بنابراین، درک عواملی که افراد را برای افزایش قصد خود برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین ترغیب می کند، مهم است.

از آنجایی که رفتار انسان توسط عوامل محیطی و همچنین عوامل شخصی تسهیل می شود (لوین، 1939)، این دومی ممکن است به بهترین وجه پدیده قصد کم با توجه به کارآفرینی سایبری را زمانی که محیط مساعد است توضیح دهد. در این مطالعه، عوامل شخصی مورد علاقه بر اساس TPB و نظریه منبع کنترل انتخاب شدند که هر دو ویژگی های شخصیتی/قدرت ارادی را به عنوان محرک های کلیدی رفتار در نظر می گیرند. یافته‌ها نشان داد که افراد با منبع کنترل درونی بالا تمایل به کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی و نگرش‌های مثبت در مورد کارآفرینی سایبری دارند که باعث افزایش تمایل آنها برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین می‌شود.