عنوان مقاله:
مطالعه استراتژی برای اولویت بندی معیارهای بازاریابی: رویکردی در پرتو روش DEMATEL
Strategy study to prioritize marketing criteria: an approach in the light of the DEMATEL method
سال انتشار:2021
رشته: مدیریت
گرایش: بازاریابی - مدیریت کسب و کار - مدیریت بازرگانی - مدیریت استراتژیک
دانلود رایگان این مقاله:
دانلود مقاله معیارهای بازاریابی
مشاهده سایر مقالات جدید:
2. Literature review
To analyze the publications related to the main themes of this study, searches were carried out on the Scopus database in December 2020, without any filter of publishing date or document type. The Webibliomining model, proposed by, was considered to support this analysis. At the first moment, the technique was used to find documents that had some applications of MCDM methods in marketing, with the following search: TITLE-ABSKEY (”marketing” AND (”MCDM” OR ”multicriteria”)). It found 283 documents At the second moment, another search was done to refine the previous results and find specific works using the DEMATEL method, as it follows: TITLE-ABS-KEY (”marketing” AND (”MCDM” OR ”multicriteria”) AND “DEMATEL”). These outcomes developed the bibliometric study, which is relevant to portray the scientific scenario, according to. The VOSViewer software helped with the creation of maps that enabled the analysis and exploitation of the cluster of authors and keywords. The research resulted in 36 documents. It was possible to see the distribution of publications per year , which started in 2010 with 3 documents and in 2012 achieved the maximum quantity of 7. Then, the maximum published on the Scopus database was 5 documents.
3. DEMATEL method
The decision-making process generally involves a choice between several alternatives, for . To achieve the objective feasible alternatives are selected for evaluation, and they are compared according to criteria, under the influence of attributes. The MCDM methods are very useful to support the decision-making process. They consider value judgments to evaluate alternatives to solve real problems, and not only technical issues, presenting a highly multidisciplinary . These methods are employed to support the decision-making process in several recent complex problems, as presented in [12–17]. The Decision Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) method was developed by Andre Gabus and Emilio Fontela in 1972. The objective was to help find better solutions for the world and its widespread problems. The study began by focusing on three research areas: the structure of the world problem; the development of an appropriate method for the analysis of complex world problems; and a review of existing studies and data . The main idea was to build a structural model to represent the cause-and-effect relations between elements and their influence in the system using a scale to score the components through pairwise comparisons. The table and graphic outputs of the method were designed to make clearer the complex relationships in a process The model comprises some steps that lead to the resolution and final understanding. The first one is to generate the direct relation matrix (X), in which the effect of the element in each row is exerted on the element of each column. For the evaluation between components, a scale from 0 to 4 points is used to assign the grades, where each point is associated with a verbal score. If more than one expert is evaluating, the matrix X will be the arithmetic average between the opinions, and it is applied in this study. It is important to realize that the comparison of a criterion with itself gets a score of zero since there is no influence.
(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)
2. بررسی ادبیات
برای تجزیه و تحلیل انتشارات مرتبط با موضوعات اصلی این مطالعه، جستجو در پایگاه داده اسکوپوس در دسامبر 2020 بدون فیلتر تاریخ انتشار یا نوع سند انجام شد. مدل Webibliomining، پیشنهاد شده توسط [6]، برای پشتیبانی از این تحلیل در نظر گرفته شد. در لحظه اول، از این تکنیک برای یافتن اسنادی استفاده شد که کاربردهایی از روشهای MCDM در بازاریابی داشتند، با جستجوی زیر: TITLE-ABSKEY ("بازاریابی" و ("MCDM" یا "چند معیار")). 283 سند پیدا شد در لحظه دوم، جستجوی دیگری برای اصلاح نتایج قبلی و یافتن آثار خاص با استفاده از روش DEMATEL انجام شد، به شرح زیر: TITLE-ABS-KEY ("بازاریابی" و ("MCDM" یا "چند معیار") و "DEMATEL"). طبق این نتایج مطالعه کتاب سنجی را توسعه دادند که برای به تصویر کشیدن سناریوی علمی مرتبط است. نرم افزار VOSViewer به ایجاد نقشه هایی کمک کرد که تجزیه و تحلیل و بهره برداری از خوشه نویسندگان و کلمات کلیدی را ممکن می ساخت. این تحقیق شامل 36 سند است . امکان مشاهده توزیع نشریات در سال وجود داشت که در سال 2010 با 3 سند شروع شد و در سال 2012 به حداکثر تعداد 7 رسید. سپس حداکثر انتشار در پایگاه اسکوپوس 5 سند بود.
3. روش DEMATEL
فرآیند تصمیمگیری عموماً شامل انتخاب بین چندین گزینه است برای دستیابی به هدف، جایگزین های امکان پذیر برای ارزیابی انتخاب می شوند و با توجه به معیارها، تحت تأثیر ویژگی ها مقایسه می شوند . روش های MCDM برای پشتیبانی از فرآیند تصمیم گیری بسیار مفید هستند. آنها قضاوت های ارزشی را برای ارزیابی جایگزین ها برای حل مشکلات واقعی، و نه تنها مسائل فنی، در نظر می گیرند که بسیار چند رشته ای ارائه می دهند. این روشها برای پشتیبانی از فرآیند تصمیمگیری در چندین مشکل پیچیده اخیر، همانطور که در [12-17] ارائه شده است، استفاده میشوند. روش آزمایش و ارزیابی تصمیم گیری (DEMATEL) توسط آندره گابوس و امیلیو فونتلا در سال 1972 توسعه یافت. هدف کمک به یافتن راه حل های بهتر برای جهان و مشکلات گسترده آن بود. این مطالعه با تمرکز بر سه حوزه تحقیقاتی آغاز شد: ساختار مشکل جهان. توسعه یک روش مناسب برای تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده جهان؛ و بررسی مطالعات و داده های موجود ایده اصلی ساخت یک مدل ساختاری برای نشان دادن روابط علت و معلولی بین عناصر و تأثیر آنها در سیستم با استفاده از مقیاسی برای امتیازدهی اجزا از طریق مقایسههای زوجی بود. جدول و خروجیهای گرافیکی روش برای واضحتر کردن روابط پیچیده در یک فرآیند طراحی شدهاند این مدل شامل مراحلی است که به وضوح و درک نهایی منجر میشود. اولین مورد تولید ماتریس رابطه مستقیم (X) است که در آن اثر عنصر در هر ردیف بر روی عنصر هر ستون اعمال می شود. برای ارزیابی بین مؤلفه ها، مقیاسی از 0 تا 4 امتیاز برای تخصیص نمرات استفاده می شود که در آن هر امتیاز با یک نمره کلامی همراه است. اگر بیش از یک متخصص در حال ارزیابی باشند، ماتریس X میانگین حسابی بین نظرات خواهد بود و در این مطالعه اعمال می شود. توجه به این نکته مهم است که مقایسه یک معیار با خودش نمره صفر می گیرد زیرا هیچ تأثیری وجود ندارد.