عنوان مقاله:
نمایه مدال طلا برای روانشناسی ورزشی (GMP-SP)
The Gold Medal Profile for Sport Psychology (GMP-SP)
سال انتشار: 2022
رشته: تربیت بدنی
گرایش: روانشناسی ورزشی
دانلود رایگان این مقاله:
مشاهده سایر مقالات جدید:
Discussion
The aim of this project was to produce a comprehensive and evidence-informed framework to optimize the development and tracking of mental performance competencies to support Canadian athletes in their quest toward podium performances. A PAR process led to the identification of 11 competencies classified under three broader components (i.e., fundamental, self-regulation and interpersonal competencies). Mental health was also included as an overarching construct influencing the achievement of mental and athletic performance. The uniqueness, application, strengths, and limitations of the GMP-SP are highlighted next.
Comparison to previous works
The comprehensive and interrelated structure of the GMP-SP is distinct from other works outlining mental performance competencies (e.g., characteristics, states, skills) associated with peak performance in sport (e.g., Anderson et al., 2014; Durand-Bush et al., 2001; Durand-Bush & Salmela, 2002; Gardner & Moore, 2007; Gould et al., 2002; Gould & Maynard, 2009; Jones, 2002; Jordet, 2015; Krane & Williams, 2015; MacNamara et al., 2010; Mitić et al., 2021; Orlick, 2016; Orlick & Partington, 1988; Swann et al., 2017). More specifically, in comparison to the elements in the Wheel of Excellence (Orlick, 2016), the GMP-SP addresses the foundational competency of resilience, as well as three self-regulation competencies (i.e., self-awareness, stress management, emotion and arousal regulation), four interpersonal competencies (i.e., athlete-coach relationship, leadership, teamwork, communication) and mental health, which were not included in Orlick’s framework.
The GMP-SP also shares both similarities and differences with the OMSAT-3* (Durand-Bush et al., 2001) framework. In comparison to foundation skills in the OMSAT-3* (goal-setting, commitment, and self-confidence), the GMP-SP’s foundation component includes motivation, confidence, and resilience (with goal-setting considered as a supporting competency). The GMP-SP also encompasses the self-regulation competencies of self-awareness and stress management (i.e., stress reactions in OMSAT-3*) and integrates both emotion and arousal control (i.e., fear control, relaxation, activation in OMSAT-3*) given the intricate interplay between these two constructs (Ruiz et al., 2017). Although the GMP-SP includes attentional control (i.e., focusing and refocusing in OMSAT-3*), it does not explicitly list competition planning as seen in the OMSAT-3* because planning and evaluation competencies were implied within the construct of self-regulated learning upon which the GMP-SP was developed. Finally, the interpersonal competencies and the mental health construct integrated in the GMP-SP were not addressed in the OMSAT-3*.
(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)
بحث
هدف این پروژه تولید یک چارچوب جامع و مبتنی بر شواهد برای بهینهسازی توسعه و ردیابی شایستگیهای عملکرد ذهنی برای حمایت از ورزشکاران کانادایی در تلاش آنها برای اجرای سکو بود. یک فرآیند PAR منجر به شناسایی 11 شایستگی شد که تحت سه مؤلفه گسترده تر (به عنوان مثال، شایستگی های بنیادی، خودتنظیمی و بین فردی) طبقه بندی شدند. سلامت روان نیز به عنوان ساختاری فراگیر که بر دستیابی به عملکرد ذهنی و ورزشی تأثیر میگذارد گنجانده شد. منحصر به فرد بودن، کاربرد، نقاط قوت و محدودیت های GMP-SP در ادامه برجسته می شود.
مقایسه با کارهای قبلی
ساختار جامع و مرتبط GMP-SP از سایر کارهایی که شایستگیهای عملکرد ذهنی (مانند ویژگیها، حالتها، مهارتها) مرتبط با اوج عملکرد در ورزش را مشخص میکنند متمایز است (مانند اندرسون و همکاران، 2014؛ دوراند-بوش و همکاران). ، 2001؛ دوراند-بوش و سالملا، 2002؛ گاردنر و مور، 2007؛ گولد و همکاران، 2002؛ گولد و مینارد، 2009؛ جونز، 2002؛ جوردت، 2015؛ کرین و ویلیامز، 2010، مک 2010. ؛ میتیچ و همکاران، 2021؛ اورلیک، 2016؛ اورلیک و پارتینگتون، 1988؛ سوان و همکاران، 2017). به طور خاص، در مقایسه با عناصر موجود در چرخ تعالی (اورلیک، 2016)، GMP-SP به شایستگی اساسی تاب آوری و همچنین سه شایستگی خودتنظیمی (یعنی خودآگاهی، مدیریت استرس، احساسات و تنظیم برانگیختگی)، چهار شایستگی بین فردی (به عنوان مثال، رابطه ورزشکار- مربی، رهبری، کار تیمی، ارتباطات) و سلامت روان، که در چارچوب اورلیک گنجانده نشده است.