عنوان مقاله:

رسوایی سازمانی در رسانه های اجتماعی: کارگران در حال افشاگری در یوتیوب و فیسبوک

Organizational scandal on social media: Workers whistleblowing on YouTube and Facebook

سال انتشار: 2022

رشته: مهندسی فناوری اطلاعات - علوم اجتماعی

گرایش: اینترنت و شبکه های گسترده - جامعه شناسی

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله رسوایی سازمانی

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI مهندسی فناوری اطلاعات

 

مقالات ISI علوم اجتماعی

5. Discussion
Social media platforms enable workers to engage in practices of journalistic work through assembling, editing, and distributing organizational information which they consider to be valuable for internal and external organizational audiences. Therefore, it is useful to apply the concept of metajournalistic discourse (Carlson, 2016), to examine how workers instigate scandals, deliberate the normative boundaries of publishing sensitive organizational information, and (de)legitimize whistleblowing online. The meta- organizational discourse analytical framework allows considering how information technologies facilitate workers' active participation in the social drama of interrogating the meanings and consequences of organizational scandals on social media, including the ways they are documented and disclosed.

The meta- organizational discourse analysis of the Oren Cohen scandal reveals how the unionization Facebook page enabled participation patterns typical of a social drama, in which members of a bound-together group take sides debating violations of their mutual norms (Turner, 1980). Unlike online forums that enable anonymously discussing organizational misconducts (Gossett & Kilker, 2006; Vaast & Levina, 2015), on the unionization Facebook page workers claimed their stakes and criticized others using their own Facebook profiles which are linked to their offline identity. In such overt online debates, participants tend to maintain a sense of accountability for their communicative behaviors (Rowe, 2015). This may explain why, in their reflexive discourse, union supporters and opponents alike emphasized values of respect and honesty in organizational communication while condemning those on the other side for incivility.

5.1. The immediate dimension
The meta- organizational discourse on the Pelephone unionization Facebook page indicates that participants from both sides defined Oren Cohen as the victim. However, they abstained from a cathartic narration of his tragic fall, which is typical of the deliberation of public media scandals (Boje & Rosile, 2003). While union supporters assigned the violation of unionization laws to management, and union opponents condemned whistleblowers for instigating the scandal on social media, discourse participants did not distance themselves from the story, but rather regarded this event as something that might happen to anyone and impact everyone in the company.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

5. بحث
پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی کارگران را قادر می‌سازد تا از طریق جمع‌آوری، ویرایش، و توزیع اطلاعات سازمانی که برای مخاطبان داخلی و خارجی سازمانی ارزشمند است، در فعالیت‌های روزنامه‌نگاری شرکت کنند. بنابراین، به کارگیری مفهوم گفتمان فراژورنالیستی (کارلسون، 2016)، برای بررسی چگونگی ایجاد رسوایی توسط کارگران، تعمد مرزهای هنجاری انتشار اطلاعات حساس سازمانی، و (از) مشروعیت بخشیدن به افشاگری آنلاین مفید است. چارچوب تحلیلی گفتمان فرا سازمانی اجازه می دهد تا در نظر بگیریم که چگونه فناوری اطلاعات مشارکت فعال کارگران را در نمایش اجتماعی بازجویی از معانی و پیامدهای رسوایی های سازمانی در رسانه های اجتماعی، از جمله شیوه های مستندسازی و افشای آنها تسهیل می کند.

تحلیل گفتمان فراسازمانی رسوایی اورن کوهن نشان می‌دهد که چگونه صفحه اتحادیه‌سازی فیس‌بوک الگوهای مشارکت معمولی یک درام اجتماعی را فعال می‌کند، که در آن اعضای یک گروه به هم پیوسته در بحث نقض هنجارهای متقابلشان طرف می‌گیرند (ترنر، 1980). برخلاف انجمن‌های آنلاین که امکان بحث ناشناس درباره رفتارهای نادرست سازمانی را فراهم می‌کنند (Gossett & Kilker, 2006; Vaast & Levina, 2015)، در صفحه اتحادیه فیس‌بوک، کارگران با استفاده از پروفایل‌های فیس‌بوک خود که به هویت آفلاین آن‌ها مرتبط است، سهام خود را ادعا کردند و از دیگران انتقاد کردند. در چنین مناظره های آنلاین آشکار، شرکت کنندگان تمایل دارند احساس مسئولیت پذیری را در قبال رفتارهای ارتباطی خود حفظ کنند (رو، 2015). این ممکن است توضیح دهد که چرا در گفتمان انعکاسی خود، حامیان و مخالفان اتحادیه به طور یکسان بر ارزش‌های احترام و صداقت در ارتباطات سازمانی تأکید می‌کنند در حالی که طرف مقابل را به بی‌ادبی محکوم می‌کنند.