عنوان مقاله:

جنبه تاریک دورکاری: یک مطالعه اجتماعی تطبیقی از دیدگاه کارکنان اداری

A Dark Side of Telework: A Social Comparison-Based Study from the Perspective of Office Workers

سال انتشار: 2022

رشته: مدیریت

گرایش: مدیریت منابع انسانی

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله جنبه تاریک دورکاری

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI مدیریت

 

مقالات ISI مدیریت منابع انسانی

 

Research Model Development
We take a social comparison theory perspective based on our definition of perceived telework disparity (Fig. 1). We posit that social comparison indicated by relative deprivation influences emotions (e.g., envy, job dissatisfaction) and behavior (e.g., turnover intentions, job performance) (see Fig. 2) as supported by the interviews.
Emotional Reactions as Response to Perceived Telework Disparity
We start by theorizing that perceived telework disparity causes emotional reactions. Previous research calls it ‘easy to imagine’ that (upward) social comparisons push envy (Duffy and Shaw 2016). Envy is defined as the degree to which an individual feels that they lack another’s superior quality, achievement, or possession and either desire it or wish that the other person lacked it (Cohen-Charash and Mueller 2007). In the context of telework, we define envy as the degree to which a regular office worker wants to do telework like their colleagues. Even though previous research has not studied whether a relationship between perceived telework disparity and envy exists, similar research has validated that envy on the job results from comparisons in other contexts, including pay disparities (Bamberger and Belogolovsky 2017; Call et al. 2015). In telework, we know that many organizations are highly transparent about telework policies (Hunton and Norman 2010) and employees know which of their colleagues do telework and how much of their work time they do remotely. This transparency might foster envy-producing social comparisons, as regular office workers can easily compare themselves with their teleworker colleagues, which typically takes the form of contrast-oriented, upward comparison (Bamberger and Belogolovsky 2017). When regular office worker compares themselves to someone whose position they perceive as better and more advantageous because they do telework, they may perceive a discrepancy and relative deprivation, possibly at their own expense. This may lead them to perceive envy (Koopman et al. 2019) and react emotionally, such as by wishing that their teleworker colleagues were no longer allowed to telework or that they could telework as well.
The comparison in the telework context, which leads employees to perceive telework disparity, has an even more substantial impact on envy for two reasons. First, when social comparisons are based on objective and concrete facts, which is transparent in the case of telework, individuals react with relatively strong emotions (Kahneman 2012). Second, employees tend to attribute inordinate influence to objective and concrete facts (Tversky and Kahneman 1983), making them unlikely to consider perceived disparities or deprivations as possible errors or distortions and more likely to react with strong emotions. Hence, we hypothesize that:

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

توسعه مدل تحقیق
ما یک دیدگاه تئوری مقایسه اجتماعی را بر اساس تعریف خود از اختلاف دورکاری درک شده در نظر می گیریم (شکل 1). ما فرض می‌کنیم که مقایسه اجتماعی نشان‌دهنده محرومیت نسبی بر احساسات (مانند حسادت، نارضایتی شغلی) و رفتار (مثلاً قصد ترک شغل، عملکرد شغلی) تأثیر می‌گذارد (شکل 2 را ببینید) همانطور که توسط مصاحبه‌ها پشتیبانی می‌شود.
واکنش های عاطفی به عنوان پاسخ به نابرابری ادراک شده دورکاری
ما با این نظریه شروع می کنیم که نابرابری درک شده دورکاری باعث واکنش های احساسی می شود. تحقیقات قبلی آن را «تصور آسان» می‌خواند که مقایسه‌های اجتماعی (به سمت بالا) حسادت را تحریک می‌کند (دافی و شاو 2016). حسادت به‌عنوان درجه‌ای تعریف می‌شود که فرد احساس می‌کند کیفیت، دستاورد یا دارایی برتر دیگری را ندارد و یا آن را می‌خواهد یا آرزو می‌کند که دیگری آن را نداشته باشد (کوهن-چاراش و مولر 2007). در زمینه دورکاری، ما حسادت را به عنوان درجه ای تعریف می کنیم که یک کارمند اداری معمولی می خواهد مانند همکاران خود کار از راه دور انجام دهد. حتی اگر تحقیقات قبلی رابطه‌ای بین تفاوت دورکاری ادراک شده و حسادت وجود داشته باشد، بررسی نکرده است، تحقیقات مشابه تأیید کرده‌اند که حسادت در شغل ناشی از مقایسه در زمینه‌های دیگر، از جمله تفاوت‌های دستمزد است (Bamberger and Belogolovsky 2017؛ Call et al. 2015). در دورکاری، ما می دانیم که بسیاری از سازمان ها در مورد سیاست های دورکاری بسیار شفاف هستند (هانتون و نورمن 2010) و کارمندان می دانند که کدام یک از همکارانشان کار از راه دور انجام می دهند و چه مقدار از زمان کاری خود را از راه دور انجام می دهند. این شفافیت ممکن است باعث ایجاد حسادت در مقایسه‌های اجتماعی شود، زیرا کارکنان اداری معمولی می‌توانند به راحتی خود را با همکاران دورکار خود مقایسه کنند، که معمولاً به شکل مقایسه متضاد و رو به بالا است (بامبرگر و بلوگولوفسکی 2017). وقتی کارمند اداری معمولی خود را با کسی مقایسه می‌کند که موقعیتش را بهتر و مفیدتر می‌داند زیرا کار از راه دور انجام می‌دهد، ممکن است متوجه اختلاف و محرومیت نسبی شود، احتمالاً به هزینه‌های خود. این ممکن است آنها را به درک حسادت سوق دهد (کوپمن و همکاران 2019) و واکنش عاطفی نشان دهند، مثلا آرزو کنند که همکاران دورکارشان دیگر اجازه کار از راه دور را نداشته باشند یا آنها نیز بتوانند از راه دور کار کنند.