عنوان مقاله:

از مدل کسب و کار کلاسیک به نوآوری باز و اشتراک گذاری داده ها - مفهوم مدل کسب و کار اشتراک گذاری خودروی باز

From the Classic Business Model to Open Innovation and Data Sharing—The Concept of an Open Car-Sharing Business Model

سال انتشار: 2022

رشته: مدیریت

گرایش: بازاریابی، مدیریت کسب و کار

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله اشتراک گذاری خودروی باز 

مشاهده سایر مقالات جدید:

مقالات ISI مدیریت

مقالات ISI بازاریابی

2. Literature Review

2.1. Classic Business Models, Open Business Models, and Open Innovation Dynamics Business models are concepts of the functioning of a given organization that describe methods of conducting business. The long-term method adopted by the company increases the use of resources and presents clients with an offer that exceeds competitive offers, while ensuring the profitability of the organization [10]. A good business model aims to obtain, and at a later stage to maintain, a competitive advantage [11]. The business model is one of the three main determinants of economic efficiency, and, from the point of view of management, it is usually presented in several aspects. These aspects include elements such as the value proposition (what is offered and to whom?) and how this value is created and delivered; money and other forms of value, such as benefits for the public, are offered [11,12]. Today, more and more companies, in addition to their own resources, use external technologies and innovations to develop new products and actively look at business opportunities created by sharing knowledge, competencies, and technological resources. The next step is to open the business model to take full advantage of the benefits of open innovation. As a driving force for effective external and internal flows of knowledge and technology, open innovation cannot capture the value of these flows unless it is harnessed by key internal resources. Open business models enable an organization to be more effective in creating and capturing value. Open business models are considered as ‘the desirable end state of firm transformation’ . They help create value by using many more ideas due to their inclusion of a variety of external concepts [20,21]. They also allow a greater value to be captured by using a firm’s key asset, resource, or position not only in its own operations but also in the businesses of other companies’ businesses. In open business models, firms collaborate with external ecosystems by building value and innovating their business model to take advantage of the emerging opportunities. However, to succeed in the process of developing open innovation in an enterprise, it is particularly important to properly align the currently used business model, to perform a comprehensive review of all phases of commercialization of your product or service, take into account the non-linearity of the innovation process, define what innovation will mean for the enterprise, and define the limits and moderators of the innovation process in the enterprise . In open business models, collaboration with partners in the ecosystem becomes a central source of value creation [32,33]. Companies that pursue an open business model actively seek new ways of working together with suppliers, customers, or complementors to open and expand their business.

3. Methods and Analysis

Based on the trend of creating open innovations, sharing data, and noting a conservative approach to business models in the literature, not considering the issue of value, individual research was carried out, in which car-sharing service operators were involved. An individual research plan was developed, which consisted of nine elements. The first stage was to identify a research problem in the form of an analysis of the current state of business models in car-sharing systems and an analysis of the approach to open business models and the issue of open innovation. The next step was to prepare a research questionnaire in the form of a survey. The survey was divided into two parts. The first part of the questionnaire was concerned with general questions characterizing the company and its approach to business models.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

2. بررسی ادبیات

2.1. مدل‌های کسب‌وکار کلاسیک، مدل‌های کسب‌وکار باز، و مدل‌های کسب‌وکار پویایی نوآوری باز مفاهیمی از عملکرد یک سازمان معین هستند که روش‌های انجام کسب‌وکار را توصیف می‌کنند. روش بلندمدت اتخاذ شده توسط شرکت، استفاده از منابع را افزایش می دهد و پیشنهادی را به مشتریان ارائه می دهد که بیش از پیشنهادات رقابتی است و در عین حال سودآوری سازمان را تضمین می کند [10]. هدف یک مدل کسب و کار خوب کسب مزیت رقابتی و در مرحله بعدی حفظ مزیت رقابتی است [11]. مدل کسب و کار یکی از سه عامل اصلی تعیین کننده کارایی اقتصادی است و از دیدگاه مدیریت معمولاً در چند جنبه ارائه می شود. این جنبه ها شامل عناصری مانند گزاره ارزش (چه چیزی و به چه کسی ارائه می شود؟) و چگونگی ایجاد و ارائه این ارزش است. پول و سایر اشکال ارزش، مانند منافع برای عموم، ارائه می شود [11،12]. امروزه، شرکت‌های بیشتری علاوه بر منابع خود، از فناوری‌ها و نوآوری‌های خارجی برای توسعه محصولات جدید استفاده می‌کنند و فعالانه به فرصت‌های تجاری ایجاد شده از طریق اشتراک دانش، شایستگی‌ها و منابع فناوری نگاه می‌کنند. گام بعدی باز کردن مدل کسب و کار برای استفاده کامل از مزایای نوآوری باز است. به عنوان یک نیروی محرکه برای جریان‌های مؤثر خارجی و داخلی دانش و فناوری، نوآوری باز نمی‌تواند ارزش این جریان‌ها را به دست آورد مگر اینکه توسط منابع کلیدی داخلی مهار شود. مدل‌های کسب‌وکار باز سازمان را قادر می‌سازد تا در ایجاد و جذب ارزش مؤثرتر باشد. مدل‌های کسب‌وکار باز به عنوان «وضعیت نهایی مطلوب تحول شرکت» در نظر گرفته می‌شوند. آنها به دلیل گنجاندن انواع مفاهیم خارجی، با استفاده از ایده های بسیار بیشتر به ایجاد ارزش کمک می کنند [20،21]. آنها همچنین اجازه می دهند با استفاده از دارایی، منبع یا موقعیت کلیدی شرکت نه تنها در عملیات خود بلکه در کسب و کار سایر شرکت ها نیز ارزش بیشتری به دست آورد. در مدل‌های کسب‌وکار باز، شرکت‌ها با ایجاد ارزش و نوآوری در مدل کسب‌وکار خود با اکوسیستم‌های خارجی همکاری می‌کنند تا از فرصت‌های در حال ظهور بهره‌مند شوند. با این حال، برای موفقیت در فرآیند توسعه نوآوری باز در یک شرکت، به ویژه مهم است که مدل کسب و کار فعلی مورد استفاده را به درستی هماهنگ کنید، برای انجام یک بررسی جامع از تمام مراحل تجاری سازی محصول یا خدمات خود، با در نظر گرفتن موارد غیر خطی بودن فرآیند نوآوری، تعریف نوآوری برای شرکت و تعیین محدودیت ها و تعدیل کنندگان فرآیند نوآوری در شرکت. در مدل‌های کسب‌وکار باز، همکاری با شرکا در اکوسیستم به منبع اصلی خلق ارزش تبدیل می‌شود [32،33]. شرکت‌هایی که مدل کسب‌وکار باز را دنبال می‌کنند، فعالانه به دنبال راه‌های جدیدی برای همکاری با تأمین‌کنندگان، مشتریان یا مکمل‌ها برای باز کردن و گسترش کسب‌وکار خود هستند.

3. روش ها و تجزیه و تحلیل

بر اساس روند ایجاد نوآوری های باز، به اشتراک گذاری داده ها و اشاره به رویکرد محافظه کارانه به مدل های کسب و کار در ادبیات، بدون در نظر گرفتن مسئله ارزش، تحقیقات فردی انجام شد که اپراتورهای خدمات اشتراک خودرو در آن مشارکت داشتند. یک طرح تحقیقاتی انفرادی ایجاد شد که شامل نه عنصر بود. مرحله اول شناسایی یک مشکل تحقیقاتی در قالب تحلیل وضعیت فعلی مدل‌های کسب‌وکار در سیستم‌های اشتراک خودرو و تحلیل رویکرد مدل‌های کسب‌وکار باز و موضوع نوآوری باز بود. مرحله بعدی تهیه پرسشنامه تحقیق در قالب پیمایش بود. نظرسنجی به دو بخش تقسیم شد. بخش اول پرسشنامه مربوط به سوالات کلی شرکت و رویکرد آن به مدل های کسب و کار بود.