عنوان مقاله:

احساسات ناشی از موسیقی بر تصمیم گیری بین زمانی تأثیر می گذارد

Music-induced emotions influence intertemporal decision making

سال انتشار: 2022

رشته: موسیقی - روانشناسی

گرایش: موسیقی شناسی - روانشناسی موسیقی

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله احساسات ناشی از موسیقی

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI روانشناسی

 

مقالات ISI موسیقی

4. Experiment 3: effect of mode-induced emotions on intertemporal decision making
The third experiment investigated the effects of mode-induced incidental emotions on intertemporal decision making under money-gain and money-loss conditions. The mode information of the music excerpts in Experiment 1 was retained, but the tempo was altered. Participants were randomly assigned to one of the two background conditions: major or minor music. Mode manipulation has a robust and reliable impact on listeners’ mood changes, but it is not associated with changes in arousal (Droit-Volet et al., 2010; Husain et al., 2002). Therefore, mode manipulation was expected to result in changes in mood, which, in turn, could influence intertemporal decision making. Time perception was also expected to play a mediating role between mode-induced emotions and intertemporal decision making.

4.1. Method
4.1.1. Participants
A total of 160 participants who did not participate in Experiments 1 and 2 were recruited. They were randomly distributed to major and minor music conditions, with 80 participants in each condition. Data from one participant were discarded because the data failed to pass the logic check. The final set of participants consisted of 159 individuals (99 females, Mage = 21.32 years, SD = 5.13). A sensitivity power analysis using GPower 3.1 (Faul et al., 2009), assuming two-tailed α = 0.05 and 80% power, revealed a minimum effect size of d = 0.44. Table 3 presents the participants’ demographic characteristics. The major and minor music groups were matched in age, years of education, and years of musical training. All participants signed a written consent form before the experiments and were compensated for their participation.
4.1.2. Stimuli and procedure
The stimuli for this experiment were 14 musical excerpts in the major mode and 14 excerpts in the minor mode. Specifically, the 28 musical excerpts used in Experiment 1 were manipulated electronically to create neutralised tempo versions, which were accomplished by adjusting all tempi to the median (with the quarter note = 84 M.M.) of all original tempi (see Peretz et al., 1998 for more details). Although the tempi of the musical excerpts were normalised, their mode information (major or minor) was retained. That is, the 14 music excerpts that originally expressed happiness were still in a major mode, whereas the other 14 music excerpts that originally expressed sadness were still in a minor mode.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

4. آزمایش 3: تأثیر احساسات ناشی از حالت بر تصمیم گیری بین زمانی
آزمایش سوم اثرات هیجانات اتفاقی ناشی از حالت را بر تصمیم گیری بین زمانی تحت شرایط سود و زیان پول بررسی کرد. اطلاعات حالت قطعات موسیقی در آزمایش 1 حفظ شد، اما سرعت آن تغییر کرد. شرکت کنندگان به طور تصادفی به یکی از دو شرایط پیش زمینه تقسیم شدند: موسیقی اصلی یا فرعی. دستکاری حالت تأثیر قوی و قابل اعتمادی بر تغییرات خلق و خوی شنوندگان دارد، اما با تغییرات در برانگیختگی ارتباطی ندارد (Droit-Volet و همکاران، 2010؛ Husain و همکاران، 2002). بنابراین، انتظار می رفت که دستکاری حالت منجر به تغییراتی در خلق و خوی شود که به نوبه خود می تواند بر تصمیم گیری بین زمانی تأثیر بگذارد. همچنین انتظار می رفت که درک زمان نقش واسطه ای بین احساسات ناشی از حالت و تصمیم گیری بین زمانی ایفا کند.

4.1. روش
4.1.1. شرکت کنندگان
در مجموع 160 شرکت‌کننده که در آزمایش‌های 1 و 2 شرکت نکردند، استخدام شدند. آنها به طور تصادفی در شرایط موسیقی اصلی و فرعی با 80 شرکت کننده در هر شرایط توزیع شدند. داده‌های یک شرکت‌کننده نادیده گرفته شد، زیرا داده‌ها نتوانستند از بررسی منطقی عبور کنند. مجموعه نهایی شرکت کنندگان شامل 159 نفر (99 زن، Mage = 21.32 سال، SD = 5.13) بود. تجزیه و تحلیل توان حساسیت با استفاده از GPower 3.1 (Faul et al., 2009)، با فرض 0.05= α دو دنباله و توان 80%، حداقل اندازه اثر d = 0.44 را نشان داد. جدول 3 ویژگی های جمعیت شناختی شرکت کنندگان را نشان می دهد. گروه‌های اصلی و فرعی موسیقی از نظر سن، سال‌های تحصیل و سال‌های آموزش موسیقی همسان شدند. همه شرکت‌کنندگان قبل از انجام آزمایش‌ها یک فرم رضایت کتبی را امضا کردند و بابت مشارکتشان غرامت دریافت کردند.