عنوان مقاله:

آیا سازمان ها واقعاً تکامل می یابند؟ پیوند حیاتی فرهنگ سازمانی و نوآوری سازمانی به سمت اثربخشی سازمانی: نقش محوری مقاومت سازمانی

Do organizations really evolve? The critical link between organizational culture and organizational innovation toward organizational effectiveness: Pivotal role of organizational resistance

سال انتشار: 2022

رشته: مدیریت

گرایش: مدیریت کسب و کار - مدیریت عملکرد

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله اثربخشی سازمانی

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI مدیریت

 

مقالات ISI مدیریت کسب و کار

Discussion and implications
This study scrutinizes the relationship between organizational culture and organizational effectiveness, using organizational innovation as a mediator, while also analyzing the contingent factor of organizational resistance on the relationship between organizational innovation and effectiveness, as well as the indirect effect of organizational culture on organizational innovation. Therefore, our study reveals that organizational culture positively influences organizational effectiveness by enhancing perceptions of organizational innovation within the organization. Significantly, the findings also reveal that employees' acceptance of change in the workplace can amplify the positive effects of organizational culture and innovation on organizational effectiveness. Therefore, this outcome leads to several vital arguments. First, organizational culture may be considered a powerful factor that rests on employees' expectations of productivity and organizational innovation within the organization. Second, employee acceptance of change is needed for the organizational culture to be the most successful. It is a positive sign when employees consider improvements more readily and see a reasonable environment and a positive sense of organizational innovation. Consequently, the degree of organizational effectiveness increases.

Theoretical implications
This study makes vital contributions to the literature by expanding the competing value framework, which explains the relationship between organizational culture and effectiveness in the banking sector. The competing values framework is a specific theory that provides empirical evidence regarding organizational culture and effectiveness. Previous studies have revealed a positive and significant relationship between organizational culture and organizational effectiveness (Gochhayat et al., 2017; Meng & Berger, 2019). However, this study verifies and re-establishes this relationship in the context of the Pakistani banking sector. Consequently, by investigating how organizational resistance influences organizational effectiveness in an underdeveloped country like Pakistan, this study will contribute significantly in confidently generalizing the findings to different cultures and sectors. Second, this study contributes to the extant literature on the relationship between organizational culture and effectiveness through a mechanism such as organizational innovation. To the best of our knowledge, previous studies have overlooked the link between this relationship and the underlying mechanism. This study makes a significant contribution by expanding this limited stream of research.

Importantly, this study argues that organizational culture and innovation have a positive effect on organizational effectiveness. Thus, clarifying that these effects may be contingent on the situation and, particularly, on follower-related variables, such as adapting to changes. We identify organizational resistance as an important boundary condition for the effect of organizational culture on organizational effectiveness through organizational innovation. Thus, this study proves that adapting to changes embedded in workplace procedures and positive perception (i.e., organizational culture and innovation) prompts the effectiveness of the organization to survive in a competitive advantage in this rapid change of technology and market. Thus, organizational resistance acts as a moderator.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

بحث و مفاهیم
این پژوهش به بررسی دقیق رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی با استفاده از نوآوری سازمانی به عنوان میانجی و همچنین تحلیل عامل احتمالی مقاومت سازمانی بر رابطه بین نوآوری و اثربخشی سازمانی و همچنین تأثیر غیرمستقیم فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمانی می‌پردازد. بنابراین، مطالعه ما نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی با افزایش ادراک از نوآوری سازمانی در سازمان، تأثیر مثبتی بر اثربخشی سازمانی دارد. به طور قابل توجهی، یافته ها همچنین نشان می دهد که پذیرش تغییرات در محیط کار توسط کارکنان می تواند اثرات مثبت فرهنگ سازمانی و نوآوری را بر اثربخشی سازمانی تقویت کند. بنابراین، این نتیجه منجر به چندین استدلال حیاتی می شود. اول، فرهنگ سازمانی ممکن است عامل قدرتمندی در نظر گرفته شود که بر انتظارات کارکنان از بهره وری و نوآوری سازمانی در سازمان استوار است. دوم، پذیرش تغییرات توسط کارکنان برای موفقیت بیشتر فرهنگ سازمانی مورد نیاز است. زمانی که کارکنان بهبودها را با سهولت بیشتری در نظر بگیرند و محیط معقول و حس مثبت نوآوری سازمانی را ببینند، نشانه مثبتی است. در نتیجه، میزان اثربخشی سازمانی افزایش می یابد.

مفاهیم نظری
این مطالعه با گسترش چارچوب ارزش رقابتی، که رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی در بخش بانکی را توضیح می‌دهد، به ادبیات کمک می‌کند. چارچوب ارزش های رقابتی یک نظریه خاص است که شواهد تجربی در مورد فرهنگ سازمانی و اثربخشی ارائه می دهد. مطالعات قبلی رابطه مثبت و معناداری را بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی نشان داده است (گوچهایات و همکاران، 2017؛ منگ و برگر، 2019). با این حال، این مطالعه این رابطه را در زمینه بخش بانکداری پاکستان تأیید و دوباره برقرار می کند. در نتیجه، با بررسی اینکه چگونه مقاومت سازمانی بر اثربخشی سازمانی در کشور توسعه نیافته ای مانند پاکستان تأثیر می گذارد، این مطالعه به طور قابل توجهی در تعمیم مطمئن یافته ها به فرهنگ ها و بخش های مختلف کمک خواهد کرد. دوم، این مطالعه به ادبیات موجود در مورد رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی از طریق مکانیسمی مانند نوآوری سازمانی کمک می کند. تا آنجا که ما می دانیم، مطالعات قبلی ارتباط بین این رابطه و مکانیسم اساسی را نادیده گرفته اند. این مطالعه با گسترش این جریان محدود تحقیقات کمک قابل توجهی می کند.