عنوان فارسی مقاله: |
نقش نظارت آموزشی مدیران در بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی شهری آموزش و پرورش منطقه 5 تبریز
|
عنوان انگلیسی مقاله: |
The role of the managers’ educational supervision and guidance in improving of the quality of education in urban primary schools of Tabriz educational area 5 |
خلاصه
مطالعه به منظور تعیین نقش نظارت مدیران آموزشی در بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی شهری آموزش و پرورش منطقه 5 تبریز بود. با توجه به وضع موجود نظارت و راهنمایی معلمان آموزشی و نقش آن در صلاحیت آموزشی انجام شد، مطالعهی حاضر تحقیق توصیفی - پیمایشی بود و همچنین با توجه به اهداف پژوهش تحقیق عملی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 5 تبریز شد. با توجه به جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقه بندی تصادفی متناسب 62 زن و 63 مرد با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای از جمعیت ذکر شده انتخاب شده بودند. ابزار این پژوهش پرسشنامه محقق ساختهی سنجش نظرات در مورد معلمان دربارهی روش معلمان در نظارت و راهنمایی آموزشی و کیفیت آموزش بود. همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به عنوان روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شدند. یافتههای مطالعهی حاضر نشان داد که نظارت آموزشی در بهبود کیفیت آموزش، روشهای تدریس، روشهای ارزیابی آموزش و استفاده از تجهیزات کمک آموزشی در مدارس ابتدایی شهری آموزش و پرورش منطقه تبریز 5 موثر بود.