عنوان فارسی مقاله: |
تاثیر سرمایه عقلایی/ ذهنی روی عملکرد شرکت ها: مطالعه موردی شرکت های MAKE Award Winners و Non-MAKE AwardWinner |
عنوان انگلیسی مقاله: |
THE Impact of Intellectual Capital on Companies’ Performances: A Study Based on MAKE Award Winners and Non-MAKE Award Winner Companies |
چکیده
شرکتها براین باور هستند که برای دستیابی به امتیاز مدیریت دانش تنها نباید برندهای خویش را ارتقا دهند؛ بلکه همچنین باید عملکرد تجاری کسبوکار خویش را رونق ببخشند. بههرحال،اگر چنین شرایطی باشد و یا نباشد، شواهد قطعی موجود نیست که تائید و تصویب نماید که برتری از طریق امتیاز گیری بتواند عملکرد تجاری سازمان را بهبود بخشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا شرکتهای که دارای امتیاز وبرتری بنیاد دانش مدیریتی و اجرایی هستند میتوانند عملکرد تجاری کسبوکار خویش را نسبت به شرکتهایی که این ویژگی را ندارند، ارتقا دهند(معروف به شرکتهای Non-MAKE Award Winner).
پژوهش حاضر از تحلیل کیفی عملکرد تجاری بر اساس دادههای جمعآوریشده از 59 شرکت MAKE Award Winner و 59 شرکت Non-MAKE Award Winner بر اساس سرمایهگذاری بازارشان بهمنظور شناسایی تفاوتها و شباهتها استفاده کرده است. یکی از محدودیتهای پژوهش حاضر، کوچک بودن اندازه نمونه آماری پژوهش و سختی در شناسایی شرکتهای قابلمقایسهای است چراکه بسیاری از شرکتهای برنده امتیاز محور پیشازاین شناخت طبقه جهانی را تجربه کردهاند.
بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل داده¬ها، کارایی سرمایه (CEE)، قدرت توصیفی بالایی از حیث رگرسیون میان شرکتهای MAKE Award Winner نسبت به دیگر رقبای خویش دارند. کارایی سرمایه انسانی (HCE) و سرمایه عقلایی ارزشافزوده (VAIC) بهطور منفی با ATO در شرکتهای Non-MAKE Award Winner در ارتباط میباشند. بههرحال، چنین همبستگیهایی در شرکتهای MAKE Award Winner مشاهده نگردید. در پژوهش حاضر، جهتگیریهایی برای پژوهشهای آتی بحث و استدلال میشود.