عنوان فارسی مقاله: |
مسئولیت اجتماعی شرکت چگونه به عملکرد مالی شرکت کمک میکند؟ نقش میانجی مزیت رقابتی، شهرت و رضایت مشتری
|
عنوان انگلیسی مقاله: |
How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction |
چکیده
رابطهی مستقیم بین مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و عملکرد شرکت، توسط محققان بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است اما به نظر میرسد که این تست مستقیم، جعلی و مبهم باشد. این بدین دلیل است که عوامل بسیاری به طور مستقیم بر این رابطه تاثیر میگذارند. بنابراین، این مطالعه، مزیت رقابتی پایا، شهرت، و رضایت مشتری را به عنوان سه میانجی محتمل در رابطهی بین CSR و عملکرد شرکت در نظر میگیرد. یافتههای از ۲۵۰ شرکت ساخت و تولید مصرف کننده، آشکار میکنند که رابطهی بین CSR و عملکرد شرکت، رابطهای کاملا میانجیگری شده است. تاثیر مثبت CSR روی عملکرد شرکت به علت تاثیر مثبتی است که CSR بر مزیت رقابتی، شهرت و رضایت مشتری دارد. یافتهذهای نهایی نشان میدهند که تنها، مزیت رقابتی و شهرت، رابطهی بین CSR و عملکرد شرکت را میانجیگری میکنند. این یافتهها روی همرفته، نقشی را برای CSR در ارتقاء مستقیم عملکرد شرکت از طریق بهبود شهرت و مزیت رقابتی و در عین حال بهبود سطح رضایت مشتری مطرح میکنند.