عنوان فارسی مقاله: |
ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد رقابتی در SME های اسپانیایی: شواهد تجربی از دیدگاه سهامداران |
عنوان انگلیسی مقاله: |
Relationship between corporate social responsibility and competitive performance in Spanish SMEs: Empirical evidence from a stakeholders’ perspective |
چکیده
در سناریوی اقتصاد مالی که بقای شرکتی موسسات کوچک و متوسط (SMEها) به واسطه عملکرد رقابتی، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد هدف مقاله حاضر، نشان دادن این مسئله است که هماهنگی راهبردی اقدامات مسئول اجتماعی که بیشتر مورد توجه و استفاده سهامداران میباشد در بهبود رقابتپذیری این سازمانها نقش دارد. لذا وجود ارتباط مستقیم یا متعادل بین اقدامات توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و عملکرد رقابتی از دیدگاه چندسهامداری مورد تحلیل قرار میگیرد. برای انجام این کار، دادهها از یک نمونه شامل 481 مورد از SMEهای اسپانیایی گردآوری شد که از تکنیک حداقل مجذور جزیی (PLS) استفاده شد.نتایج نشان داد که توسعه اقدامات CSR به صورت مستقیم و غیرمستقیم و از طریق توانایی سازمانها در مدیریت سهامداران خود، در افزایش عملکرد رقابتی نقش دارد. بنابراین، پژوهش حاضر، فرضیه تاثیر اجتماعی را تایید کرده و شواهدی در مورد برخی موارد ناملموس ارائه میکند مثلا ظرفیت منطقی، ارتباط علّی بین CSR و عملکرد رقابتی را تعدیل میکند.