عنوان فارسی مقاله: |
محاسبه جریان های گردشی یاتاقان در ماشین هایی با سیستم درایو اینورتری |
عنوان انگلیسی مقاله: |
Calculation of Circulating Bearing Currents in Machines of Inverter-Based Drive Systems |
1. معرفی
اینورترهای ترانزیستور دوقطبیِ گیت ایزوله شدۀ کلیدزنی سریع، ممکن است باعث شکل گیری جریان های یاتاقان بیشتری در سیستم های درایو اینورتری شوند. جریان فرکانس بالای گردشی یاتاقان یکی از پدیده هایی است که قانون عملکردی متفاوتی دارد. این جریانها علاوه بر جریان گردشی "کلاسیک" و به علت نامتقارنی مغناطیسی موتورهای بزرگ با تغذیه خط رخ می دهند. جریان های گردشی یاتاقان که توسط اینورتر القا شده اند همان مسیر جریان های " کلاسیک" را طی می کنند؛ اما، منشا آنها کاملا متفاوت است.
اگر ابزار اضافی دیگری مثل فیلتر یا چُک که برای استفاده در خروجی اینورتر طراحی می شوند، به کار گرفته نشوند، اینورتر یک منبع ولتاژ حالت مشترک خواهد بود که ترمینال موتور را در معرض dv/dt بالا قرار می دهد. همین موضوع منجر به شکل گیری یک جریان اضافی فرکانس بالای حالت مشترک Icom خواهد شد، عمدتا به خاطر برهم کنش dv/dt بالا در ترمینال های موتور و خازن موجود بین سیم پیچ موتور و قاب Cwf. فرکانس این جریان های فرکانس بالای حالت مشترک از 100 kHz تا چندین مگاهرتز هستند.