عنوان فارسی مقاله: |
دلبستگی به مکان و تجربه گردشگری در زمینه گردشگری کویری – مورد وادی روم |
عنوان انگلیسی مقاله: |
Place Attachment and Tourist Experience in the Context of Desert Tourism – the Case of Wadi Rum |
چکیده
هدف این مقاله، کاوش رابطه بین تجربه گردشگری و دلسبتگی به مکان در یک تجربه گردشگری کویری است. مطالعه حاضر با نمونهای از بازدیدکنندگان داخلی و بینالمللی در وادی روم، جوردن جنوبی، انجام شد. نتایج نشان میدهند که همبستگی مثبت قابل توجهی بین ساختارهای واحدهای مطالعه وجود دارند، مانند چهار بعد تجربه گردشگری (آموزش، زیباییشناسی، سرگرمی و انزوای سیاسی )، و معیارهای دلسبتگی به مکان دو بعدی (هویت مکان و وابستگی به مکان). علاوهبراین، یافتهها همچنین نشان میدهند که فاکتور آموزش دارای رابطه مثبت قابل توجهی با هویت مکان بود و رابطه مثبت قابل توجهی بین فاکتور انزوای سیاسی (واقعیتگریزی) و وابستگی به مکان وجود داشت. یافتهها را میتوان برای توسعه تجربه گردشگری و وابستگی به مکان در زمینه تجربه گردشگری کویری استفاده کرد. آنها علاوه براین به مدیران مقاصد گردشگری برنامهریزان و بازاریابان برای فراهم ساختن استراتژیهای مناسب بازاریابی و غنیسازی ارائههای آنها به شرکت کنندگان گردشگری کویری کمک میکنند.