عنوان فارسی مقاله: |
داده های بزرگ: انقلاب مدیریت |
عنوان انگلیسی مقاله: |
Big Data: The Management Revolution |
آنچه را که اندازه گیری نمی کنید، نمی توانید مدیریت نمایید
در این گفته عقل و حکمت زیادی نهفته است که به W. Edwards Deming و Peter Drucker نسبت داده شده و توضیح می دهد چرا انفجار اخیر داده های دیجیتال تا این حد اهمیت دارد. به بیانی ساده، به خاطر داده های بزرگ، مدیران قادر به ارزیابی و در نتیجه شناخت هرچه بیشتر از کسب و کارهایشان بوده و مستقیماً آن دانش را به تصمیم گیری و عملکرد بهبود یافته ترجمه می کنند.
خرده فروشی را در نظر بگیرید. کتابفروشان در فروشگاههای فیزیکی همیشه قادر به ردیابی کتابهای فروخته شده و فروخته نشده هستند. اگر آنها از یک برنامه وفاداری پیروی می کردند، می توانستند برخی از آن خریدها را به مشتریان فردی گره بزنند. و مسئله در این رابطه است. به محض تبدیل شدن خرید به شیوه آنلاین، درک و شناخت مشتریان به شکلی چشمگیر افزایش یافت. خرده فروشان آنلاین قادر به ردیابی خریدهای مشتریان و همچنین آنچه به آن نگاه می کردند؛ چگونگی جستجو در سایت، میزان تاثیر تبلیغات، مرورها و صفحه بندیها برآنها و شباهتهای بین افراد و گروهها بودند. مدتها قبل، آنها الگوریتم هایی برای پیش بینی کتابهایی که مشتریان فردی احتمالاً در آینده خواهند خواند توسعه دادند- الگوریتم هایی که با هر بار پاسخگویی مشتریان یا نادیده گرفتن توصیه، عملکرد بهتری ازخود به معرض نمایش گذاشتند. خرده فروشان سنتی نمی توانستند به این نوع اطلاعات دسترسی یابند، و به تنهایی و به موقع روی آن کار می کردند. حال جای تعجب نیست که Amazon کتابفروشیهای زیادی را خارج از عرصه کسب و کار تاسیس کرده است.