عنوان فارسی مقاله: |
خوشه بندی داده های مشتری با استفاده از تکنیک داده کاوی |
عنوان انگلیسی مقاله: |
CUSTOMER DATA CLUSTERING USING DATA MINING TECHNIQUE |
چکیده
دسته و استخراج الگوها از بین داده های مشتری، برای حمایت بازرگانی و تصمیم گیری، بسیار حائز اهمیت محسوب میشود. شناسایی به موقع روندهای تازه پدید آمده، در فرایند بازرگانی بسیار حائز اهمیت است. شرکتهای بزرگ دارای حجم داده ی بسیار بزرگ هستند اما در عین حال تشنه ی دانش هستند. برای غلبه بر مساله ی کنون سازمان، نوع جدیدی از تکنیک لازم است که دارای هوش و قابلیت لازم برای حل کمیابی دانش باشد و این تکنیک، داده کاوی نامیده میشود. اهداف این مقاله، شناسایی سود مشتریان با سود بالا، ارزش بالا و خطر پایین با یکی از تکنیک های داده کاوی است- موسوم به خوشه بندی داده. در فاز اول، پاکسازی داده ها و گسترش الگوها از طریق الگوریتم خوشه بندی دموگرافی با استفاده از IBM I-Miner میباشد. در فاز دوم پروفایل کردن داده ها ، گسترش خوشه ها و شناسایی مشتریان با ارزش بالا خطر پایین میباشد. این خوشه، بعضا 20-10 درصد مشتریانی را نشان میدهد که 80 درصد درامد را بدست می آورند.