عنوان فارسی مقاله: |
سیر تکامل خدمات عمومی از تولید مشترک تا خلق مشترک و فراتر از آن مسیر ناتمام مدیریت عمومی نوین؟ |
عنوان انگلیسی مقاله: |
The evolution of public services from co-production to co-creation and beyond New Public Management’s unfinished trajectory? |
چکیده
هدف – براساس مفهوم "سازمان عمومی هوشمند" به عنوان یک مسیر نظری جدید برای نظریهی مدیریت عمومی نوین (NPM)، این مقاله بحثهای اساسی اخیر در مورد NMP را گردآوری میکند زیرا این مبحث با خدمات عمومی و علم خدمات مرتبط بوده و بطور ویژه، ماهیت هوشمند بودن بخش عمومی، ارزیابی و همچنین مدیریت و رهبری خدمات عمومی را تعیین میکند. این مقاله در نظر دارد در مورد این مسائل بحث کند.
طرح/روششناختی/رویکرد – این مقاله، بحثهای جاری در مورد منطق چیرگی خدمات را هایلایت کرده و نوآوریهای اصلی در پژوهش خدمات، مطالعات نوآورانه، یادگیری سازمانی، روشهای توسعه و ارزیابی از منظر خدمات عمومی را منعکس میکند.
یافتهها – چنین استدلال میشود که نظریهها و شیوههای مدیریت عمومی معاصر – و نظریههایی که بیانگر نقش خدمات عمومی هستند – باید از بدنهی نوشتههایی که در مطالعات بازاریابی و کسبوکار بر نظریههای چیرگی خدمات متمرکز میشوند بیشتر استفاده کنند. این مقاله نتیجهگیری میکند که گفتمان آکادمیک در مورد NPM و حاکمیت عمومی نوین (NPG) از نظر محتوا غنی بوده اما تا کنون از منظر خدمات عمومی نسبتا مغرضانه بوده است.
مفاهیم کاربردی – چنین استدلال میشود که خدمات عمومی، عرصهای برای تعامل، همکاری و خلق مشترک است و توسط شبکههایی از سازمانهایی که این خدمات را ارائه میدهند هماهنگ میشود. ماهیت "کاربر خدمات" نیز در دهه های اخیر تغییر کرده است. این پیشرفت برای توسعهی شیوههای رهبری در خدمات عمومی دارای مفاهیمی کاربردی است.
اصالت/ارزش – تعالیم NPM و NPG بتدریج فهم نقش جامعی که خدمات عمومی ایفا میکند را از دست میدهند و نقش ارزیابی خدمات عومی نیز بشدت نادیده گرفته شده است. در این راستا و با توجه ویژه به خدمات عمومی، موج جدیدی از انواع ارزیابیهای سیاست عمومی را میتوان با NPG ادغام کرد.