عنوان فارسی مقاله: |
قابلیت ناتوان: اثر حوزه نهادی و وسعت جستجو بر رابطه ظرفیت جذب کارآفرینی سازمانی |
عنوان انگلیسی مقاله: |
Capable but not able: The effect of institutional context and search breadth on the absorptive capacity-corporate entrepreneurship relationship |
چکیده
این مقاله نحوه تعامل جهتگیری بازار مؤسساتی (نهادی) و تأثیر وسعت تحقیقات بیرونی بر ظرفیت جذب بهمنظور ارتقا سطح کارآفرینی سازمانی را موردبررسی قرار میدهد. یافتههای مربوط به 331 شرکت تأمینکننده که محصولات و خدمات خود را به صنعت معدن استرالیا و ایران ارائه میدهند، نشان میدهد که ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در شرکتهایی که دارای دانش و اطلاعات خارجی بیشتری در وسعت تحقیقات دارند قویتر است. علاوه بر این کار در زمینه مؤسساتی که گرایش کمتری به بازار دارند مانند ایران، توانایی استفاده از ظرفیت جذب در ارتقا سطح کارآفرینی سازمانی را کاهش میدهد. همچنان شرکتهایی وجود دارند که چنین زمینههای فعالیت دارند و میتوانند بر این چالشها و معایب ایجادشده توسط زمینهسازمانی خود از طریق مشارکت در تحقیقات گستردهتر برای کسب دانش غلبه کنند.