عنوان فارسی مقاله: | تعریف سو رفتارهای علمی و انواع آن |
عنوان انگلیسی مقاله: | Mistreats and different types of it |
چکیده
بشر وقتی در مقابل پدیده ای مجهول قرار میگیرد جستجوگر میشود و اگر نتیجهای جدید به دست آورد در واقع تولید علم کرده است. علم وسیله ای برای شناخت و دستیابی به یافته های دنیای جدید است و ابزاری برای ارتقای زندگی بشر محسوب می شود، در جوامعی که علم پذیری به فرهنگ تبدیل نشود، جهل حاکم میشود. جهل زمینهساز فقر و ناهنجارهای اجتماعی گوناگونی است برای مقابله با پیامد های سوء این موضوع نیاز به تولید علم است(1). تولید و ترویج علم با رعایت اخلاق حرفهای و تربیت انسانهای متعهد، برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و تقویت همکاری با مراکز علمی، در سطح ملی و بینالمللی بخشی از مأموریت دانشگاه ها می باشد. با این حال در برخی موارد اهداف سازمان های علمی، مانند دانشگاه، بنا به علل مختلف به درستی محقق نمی شوند. اهدافی مانند پرورش نیروهای محقق توانمند یا انجام صحیح برخی کارهای علمی و امثال اینها که با فارغ التحصیلی تعداد معدودی محقق ناشایست یا ارائه برخی کارهای کم ارزش و تکراری(2) نتیجه سرمایه گذاری این سازمانها زیر سوال رفته و تاثیرات منفی بسیاری را به جا می گذارد. یکی از عواقب منفی و مهم عدم تحقق درست اهداف جوامع علمی، رواج سوء رفتار در پژوهش ها است(3).