عنوان فارسی مقاله: |
تحلیل کشش تقاضای بنزین در سطوح ملی و داخلی کشور مکزیک |
عنوان انگلیسی مقاله: |
An analysis of gasoline demand elasticities at the national and local levels in Mexico |
چکیده
اکثر شواهد مرتبط با کششهای تقاضای بنزین حاصل مدلهایی هستند که برپایهی دادههای ملیاند. از آنجایی که بیشترین رشد جمعیت اکنون در شهرهای جهان در حال توسعه اتفاق میافتد، مهم است که بفهمیم آیا این شواهد ملی برای شرایط تقاضا در سطح داخلی کاربردیاند یا خیر. هدف این مقاله تخمین و مقایسه کششهای تقاضای بنزین در ازای هر وسیله نقلیه در سطوح ملی و داخلی کشور مکزیک است. کششهای ملی در مورد قیمت، درآمد، شوک قیمتی وسایل نقلیه و کرایه مترو با بکارگیری مدل همانباشتگی سری زمانی و مدل GMM پانل برای ایالات مکزیک تخمین زده میشوند. تخمینهای مکزیکوسیتی با اصلاح تخمینهای ملی براساس سهم مود که گراهام و گلیستر (۲۰۰۶) پیشنهاد کردهاند و با تخمین مدل Within Groups پانل از طریق دادههایی که برحسب بخش جمعبندی شدهاند بدست میآیند. هرچند کلیه مدلها از نظر علامت کششها یکساناند، شدتشان باهم متفاوت است. کششهای با گذشت زمان تغییر مییابند و بین سطوح ملی و داخلی متفاوتند که در مکزیکوسیتی واکنشهای قیمتی کمتری وجود دارد. بطور کل، کششهای قیمت نسبت به آنچه در پیمایشهای تقاضای بنزین گزارش شده است، الگویی که قبلاً در کشورهای در حال توسعه دیده شد، کمترند. این حقیقت که کشش درآمد و موجودی وسایل نقلیه با مرور زمان افزایش پیدا میکند میتوان گویای این مطلب باشد که وسایل نقلیه در سالهای اخیر کاربرد بیشتری داشتهاند و ساکنین مکزیکوسیتی وسایل نقلیه بزرگتری را خریداری میکنند. کشش در مورد کرایه مترو ناچیز است که به جایگزینی محدود بین مودهای مختلف اشاره دارد. در پایان، این موضوع که کششهای بازدهی سوخت کمتر از کششهای موجودی وسایل نقلیه است به این مسئله اشاره میکند که میزان موجودی وسایل نقلیه نسبت به ترکیب آن تأثیر بیشتری روی مصرف بنزین در مکزیکوسیتی دارد.