عنوان فارسی مقاله: | تجزیه و تحلیل پاسخ بار در روسازی PCC فرودگاه |
عنوان انگلیسی مقاله: | Analysis of Load Responses in PCC Airport Pavement |
زمانی که چرخ هواپیما از روی روسازی باند فرودگاه عبور میکند برای درک آنچه که در واقع در روسازی اتفاق میافتد، با استفاده از دادههای آزمایش میدانی جمعآوری شده در فرودگاه بین المللی دنور، تغییر شکلها و کرنشهای روسازی در برابر زمان ترسیم شدند. اشکال منحنی پاسخ در مقابل زمان در جزئیات مورد بررسی قرار گرفتند، و مکانهای حداکثر پاسخها به صورت گرافیکی نشان داده شدند.
بر اساس آنالیزها، حداکثر تغییر شکل بین دو چرخ رخ می دهد، در حالی که حداکثر کرنش در زیر یکی از چرخها رخ میدهد. نقشهها نیز به صورت واضح روابط معکوسی را در منحنیهای کرنش طولی-زمان نشان میدهند. این تغییر کرنش با دقت مورد بررسی قرار گرفت و برخی از نتایج جالب به دست آمد. یک روش برای محاسبه تغییر شکل بر اساس راندمان انتقال بار توسعه داده شد. محاسبه بیشتر نشان داد که راندمان انتقال بار برای مفاصل ساختگی رابطهای مستقیم دارد، و راندمان انتقال بار به طور قابل توجهی در طول سال اول بهرهبرداری از روسازی کاهش مییابد.