چکیده

         داده‌های امروزی بدلیل حفظ حریم شخصی و امنیت، هم از طرف تأمین کنندگان خدمات ابری و هم کاربران ، در همه ی سطوح شامل: سطح ذخیره شده، انتقال ، تقاضا و پردازش داده‌ها حساس هستند. پردازش ابری در حوزه سلامت، امنیت ملی، خدمات، بانکداری و زمینه‌های دیگر استفاده شده است و همانطور که در چندسال اخیر دیده ایم تعدادی از کمپانی ها اطلاعات محرمانه را در ابر (سرورهای خدمات ابری) ذخیره کرده اند. بنابراین اطلاعات و حفظ امنیت داده‌ها یک بحث حساس و حیاتی است که باید بصورت کامل و جامع در حوزه ی محاسبات ابری پیگیری شود. این پژوهش بر روی تحلیل  عمل‌کرد مدلهای امنیت داده در محاسبات ابری تمرکز دارد .این مقاله مدلهای امنیت داده‌های ابری را مبتنی بر فرایند کاری مدلسازی با نماد (BPMN) پیشنهاد کرده و با شبیه سازی نتایج، کارایی مباحث مربوط به امنیت داده‌ها را بعنوان بخشی از هرگونه ابتکار عمل سازمانی در زمینه ی مدیریت اجرایی کسب وکار (BPM) نشان داده است.

1. مقدمه

         محاسبات ابری در سالهای اخیر  بعنوان یک زمینه ی بسیار تأثیر گذار و مهم  در حوزه ی فناوری اطلاعات تلقی شده و توجه زیادی را به خود بدلیل کاهش هزینه‌های مدیریتی اش جلب کرده است. هزینه ای را  که ایالات متحده آمریکا جهت محاسبات ابری قرار داده ، برای مدت ۵سال گذشته برآورد رشد ۴۰ درصدی را تا پایان سال و رسیدن به نرخ ۷ بیلیونی را داشته است(کافمن ۲۰۰۹). همچنین طبق گزارش ها این تخصیص هزینه تاعبور از مرز ۹۵بیلیون دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است(سوباشینی و کاویتا،۲۰۱۱) . همچنین، پیش‌بینی می‌شد که دوازده درصد از بازار نرم افزار به سمت محاسبات ابری حرکت کند(آلزین، ساه،و پارادی ۲۰۱۳). با وجود رشد کنونی زمینه ی محسابات ابری و  روند بازار نرم افزار، بنظر می‌رسد که این بازار  از طریق محاسبات ابری از رشد دوازده درصدی خود هم عبور کرده  بعلاوه، استفاده از ذخیره سازی و شبکه‌های اجتماعی از طریق ابر، انقلابی را در عرصه‌ی تعاملات اجتماعی فناوری اطلاعات و برقراری ارتباطات در میان مردم، به وجود آورده است.

         در میان تعاریف مختلف از رایانش ابری، مشهورترین و شناخته شده ترین تعریف که بشکلی جامع راجع به اجزای آن توضیح میدهد، همان تعریف مؤسسه ی ملی فناوری استانداردها  (NIST) است(مل و گرانس،۲۰۱۱).برطبق این تعریف، محاسبات ابری یک مدل از فناوری اطلاعات برای استفاده آسان از  منابع رایانشی  مبتنی بر تقاضای کاربر، ذخیره سازی و خود تطبیق دهنده، چه نرم افزاری و چه سخت افزاری ، از طریق اینترنت بدون دردسرهایاحتیاج به  منابع مدیریتی  و تعامل بین تولید کننده و کاربر است. در این تعریف محاسبات ابری  ۵ جزء اصلی از آن دیده می‌شود دسترسی از طریق شبکه، سلف سرویس براساس نیاز کاربر، مخزنی از منابع محاسباتی، محاسبه هزینه خدمات با توجه به اندازه استفاده و قابلیت ارتجاع خدمات با سرعت بالا(رونتری و کاستریلو ۲۰۱۴).همچنین تعریف NIST بصورت عمومی شامل سه مدل خدماتی:IaaS ( زیرساخت بعنوان خدمات)، PaaS( بستر بعنوان خدمات) و SaaS( نرم‌افزار بعنوان خدمات) و چهار مدل گسترش یا استقرار (خصوصی،عمومی، انجمنی و ترکیبی) است.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان خدمات ابری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Towards performance evaluation of cloud service providers for cloud data security