چکیده

         یک شکل جدیدی از محاسبات ،شکل تکامل یافته ی تعداد گسترده ای از مجموعه ی متنوع سیستم های محاسباتی متعارف است که شامل ، سنسورها ،دستگاه ها ،تجهیزات ،نرم افزار و اطلاعات خدمات و برنامه میشود.این شکل جدید از محیط محاسباتی به نام اینترنت اشیا یا (IOT) شناخته میشود.پذیرش اینترنت اشیا سریع است و اشیا در حال تبدیل به عضو جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم و همچنین عناصر ضروری در فعالیت های روزمره کسب و کار و فرآیندها هستند.ویژگی های گسترده محیطی اشیا ،نگرانی های حفظ حریم خصوصی را به عنوان اشیایی مستقل به همراه درجه ای از اختیار در به اشتراک گذاشتن توانایی های خود ،و دانش به انجام رساندن توانایی های فردی و اجتماعی خود،بر انگیخته است.به این ترتیب حفظ حریم خصوصی مرکزی میشود و یک جنبه محاسباتی از اشیا را به ارث میبرد.کار ارایه شده در اینجا بر اساس مدل اینترنت اشیا به عنوان یک سیستم توزیعی تعاونی(CDS)است.این یک رویکرد نوین از تجزیه و تحلیل و مدل سازی مفاهیم و نگرانی های حریم خصوصی است.حفاظت از حریم خصوصی به عنوان یک فرم از مدیریت "حساسیت اطلاعات" در سطح تعامل ایجاد شده است.چارچوب مدیریت حفظ حریم خصوصی برای سیستم توزیع تعاونی در سطح تعامل ارایه شده است.برنامه استفاده از چارچوب توسط گسترش قرارداد پروتکل شبکه ،برای حمایت از حفظ حریم خصوصی سیستم توزیع تعاونی، نشان داده شده است.

1.معرفی

        اینترنت اشیا در حال تبدیل به یک محیط رقابتی جدید با بهم پیوستن اشیا مانند ،خدمات اطلاعاتی و دستگاه ها، تجهیزات و سنسورها با نرم افزار است. آنها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر از طریق اینترنت هستند. رشد آینده اینترنت اشیا بر پایه برنامه ها، بسیار عظیم پیش بینی شده است. یکپارچه سازی شبکه اجتماعی و تکنولوی محاسبات همه گیر در اینترنت اشیا مردم را به صورت فردی و گروهی قادر به ارتباط با محیط میکند1 .آسایشی که در نوآوری تکنولوژی اینترنت اشیا همراه با حفظ حریم شخصی آزموده شده ، همراه با هزینه ی بسیاری بوده است  3،2 .برای مثال، فرآیند سنسور اطلاعات در خانه ای که راهرو و درهایش مجهز به منبع نور و سنسورهای مغناطیسی است میتواند موجب به نمایش گذاشتن ساختمان که طرح آن ممکن است دارای هدف سوء باشد ،میشود. در مثالی دیگر ،بعد از این که آنها در  مغازه حضور پیدا میکنند و سنسور ویدئو از آنها عکس هایی تهیه میکند ،پیامی در صفحه فیسبوک مشتری نشان داده میشود. سرویس تشخیص هویت نام آنها ،و سامانه بازشناسی با امواج رادیویی(RFID) مکان مغازه را ضمیمه میکند. در این میان نه تنها مردم ردیابی میشوند بلکه مکان آنها نیز در شبکه آنها به اشتراک گذاشته میشود. علی رغم اشتغال در مکانیزم حفظ حریم شخصی ،مانند اسم مستعار ،تجارت ،رویکرد مبتنی بر وکالت ، و قرار دادن بیشتر محدودیت های عمیق روی تشخیص و استخراج داده ،حفظ حریم شخصی هنوز در اینترنت اشیا درگیر چالش بزرگی است.بعضی ازین مدل ها تنظیمات خاصی را روی محیط اعمال میکنند.بعضی دیگر فقط آدرس ویژگی های اشیا را نمی دهند بلکه اطلاعات جمع میکنند.همچنین بعضی مدل های حفاظت حریم شخصی وفادار به بعهده گیری اشیا مورد اعتماد در محیط هستند.

        نگرانی حفظ حریم شخصی ،سیستم های محاسباتی است که دارای محاسبات غیر متمرکز هستند.برای مقابله ،حفظ حریم خصوصی باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر از سطح محاسبات ،ضبط شود.این به رفتار حفظ حریم شخصی مانند یک هدف ریاضی و ترکیب آن به عنوان یک عامل کیفیت برای مسائلی که محاسبه شده ،نیاز دارد.به عنوان نتیجه ،حل و فصل حریم خصوصی در اینترنت اشیا ،مستلزم مدل سازی آن به عنوان زمینه محاسباتی است.این مقاله اینترنت اشیا را مانند سیستم های توزیعی تعاونی شده (CDS) ،به عنوان زمینه ی محاسبات که در آن نهاد ها مستقل و خود مختار هستند ،مدلسازی میکند.انتظار میرود که نهادها ،میتوانند برخی از درجه های قدرت در تبادل اطلاعات و قابلیت ،با دیگران را داشته باشند.تعامل از طریق تبادل پیام صورت میگیرد.تلاش ما در تجزیه و تحلیل حریم خصوصی در سیستم های توزیعی تعاونی ،در گسترش دادن یک مدل که حفظ حریم شخصی را مانند یک مفهوم محاسباتی نشان میدهد ،نتیجه داده است و به عنوان یک ابزار تحلیلی که برای ارزیابی دولت از حفظ حریم خصوصی در تنظیمات مختلف تعاملات در سیستم های توزیعی تعاونی استفاده میشود.ما یک تعامل مبنی بر چارچوب حفظ حریم خصوصی که اشیا در اینترنت اشیا ،وابسته به حفاظت از حریم خصوصی که در زمینه محاسبات ضبط شده اند را پیشنهاد میدهیم.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان حریم خصوصی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Privacy in Internet of Things: A Model and Protection Framework