چکیده

        در سراسر جهان، مناطق عمده شهری با تعداد فزاینده ای از مسائل برنامه ریزی دشوار مواجه شده اند. تجربه به ما نشان داده است که دست اندرکاران برنامه ریزی به طور کامل از مزیت کمک های تکنیک Delphi برای انتخاب های آگاهانه در طیف گسترده ای از محیط های تصمیم گیری و سیاسی استفاده ننموده اند. اهداف این مقاله، توصیف و توضیح طرح پژوهشی است که از یک کاربرد تکنیک Delphi در دنیای واقعی در زمینه برنامه ریزی شهری، منطقه ای، و مبتنی بر اکوسیستم پشتیبانی می نماید و همچنین نشان داده می شود که چگونه این مدل می تواند برای انواع پژوهش های برنامه ریزی و وظایف کاربردی اتخاذ شود. 

مقدمه

         Delphi، یک محل است که در آن بیشتر دانشمندان یونان باستان، پیش بینی های خود را در مورد آینده تدوین می نمودند (De Boer و Hale، 2000). با این حال، در مقابل پیش بینی های ارائه شده توسط Pythia یا خانم های کشیش، نتایج تحقیقات به دست آمده از استفاده از تکنیک Delphi توسط طراحی روش شناختی هدایت می شوند. در حالی که موارد استفاده از تکنیک Delphi در بسیاری از رشته ها مشهود است، جزئیات به کارگیری این تکنیک در نوشته های برنامه ریزی از دهه 1980 اندک بوده است. برای پرداختن به این کمبود، ما به طور خلاصه مراحل تکنیک Delphi را عنوان می نماییم و یافته های طراحی روش شناختی را از یک کاربرد این تکنیک مورد استفاده در دنیای واقعی برای استخراج ویژگی های اصولی برنامه های تولید شده با کیفیت بالا در چارچوب برنامه ریزی مبتنی بر اکوسیستم ارائه می دهیم. این مقاله با دروس آموخته شده از تمارین در دنیای واقعی به نتیجه گیری خواهد رسید که موضوع یک مقاله مشابه خواهد بود. 

تکنیک Delphi: پیشینه

        تکنیک Delphi توسط Dalkey و Helmer در شرکت Rand در سال 1953 برای بررسی استراتژی های بمب گذاری بالقوه که رهبران نظامی شوروی ممکن بود در جنگ اتمی پیاده سازی نمایند، توسعه داده شد (Dalkey، 1969، Helmer، 1983؛ Linstone و Turoff، 1975a، Rowe و Wright، 1999). مشتری شرکت Rand، نیروی هوایی ایالات متحده بود که پیچیدگی این موضوع را شناخته بود و به راهی برای استفاده از دانش تخصصی قابل توجهی در بمباران های استراتژیک (پرتاب موشک به دوربرد) که در امریکا پس از جنگ جهانی دوم وجود داشت نیاز داشت. 

این مقاله در نشریه سیج منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تکنیک Delphi در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Using the Delphi technique in normative planning research: methodological design considerations