چکیده

            این دومین مقاله از مجموعه مقالات مربوط به کنترل دسترسی است که با مشکلات در محاسبات ابری با اتخاذ تکنیک های کوانتومی سروکار دارد. در این مقاله ما کاربرد رمزنگاری کوانتومی و توزیع کلید کوانتومی در دسترسی به مشکل کنترل را مورد مطالعه قرار می دهیم. طرح رمزنگاری و پروتکل را برای توزیع کلید در تنظیمات مکانیک های طبقه بندی شده کوانتوم (CQM) تدوین و فرمولبندی می کنیم. زبان گرافیکی CQM در این مقاله استفاده می شود. این طرح / پروتکل کوانتومی که پیشنهاد می کنیم، دارای مزایای متعددی برای طرح ها / پروتکل های ارائه شده در حالت هنر برای همان هدف است. آنها از لحاظ اطلاعاتی در فن آوری کنونی امن و قابل اجرا هستند.

1. مقدمه

             این دومین مقاله از مجموعه مقالاتی است که با مسائل کنترل دسترسی در محاسبات ابری با اتخاذ تکنیک کوانتوم سروکار دارد [30]. مدلی ساده برای مسائل کنترل دسترسی در محاسبات ابری، که در شکل 1 نشان داده شده است مانند مالک داده، کاربر داده و ابر. صاحب داده، داده های رمزگذاری شده (بیت یا  کوبیت ها) را روی ابر قرار می دهد جائی که در آن کاربر بتواند دسترسی داشته باشد. به محض دریافت درخواست دسترسی به داده از جانب کاربر، مالک داده یک سیاست کنترل دسترسی را به منظور تصمیم گیری به کار می برد در مورد این موضوع که کاربر باید به دسترسی نفوذ پیدا کند. پس از آن، اگر سیاست کنترل دسترسی اظهار بر این داشته باشد که دسترسی باید به کاربر داده شود، پس مالک داده کلید مربوطه و تاییدیه را به کاربر ارسال می کند. در نهایت، به محض تائید موفقیت آمیز تاییدیه توسط ابر، کاربر تائیدیه را به ابر می فرستد و داده های رمزگشایی شده را بدست می آورد.

           در اولین مقاله این مجموعه [30]، استدلال ضروری کوانتومی را بعنوان یک زبان رسمی برای مشخص کردن سیاست های کنترل دسترسی توسعه می دهیم، که به مالک در تصمیم گیری اینکه آیا برای دسترسی به کاربر مجوز دهد یا نه کمک می کند. اما چگونه به کاربر دسترسی مطمئن داده می شود؟ رمزنگاری ابزار مناسبی را برای حل این مشکل ارائه می کند. بسیاری از راه حل های رمزنگاری برای مشکل  اعطای دسترسی پیشنهاد شده است [2، 6، 7، 8، 23، 24]. ایده اصلی این است: ابتدا تمام منابع را رمزگذاری کنید، سپس کلیدهایی را برای رمزگشایی به کاربرانی که اجازه دسترسی دارند اختصاص دهید. بطور دقیق تر، فرض کنید منابع   را داریم، سپس کلیدی را به یک کاربر اختصاص می دهیم البته اگر کاربر اجازه دسترسی به آن را داشته باشد. بنابراین، رمزگذاری و توزیع کلید نقش مهمی را در اعطای دسترسی ایفا می کند. در این مقاله، تکنیک های کوانتوم برای رمزنگاری و توزیع کلید را با استفاده از چارچوب ماشین های کوانتوم دسته بندی شده (CQM) توسعه می دهیم.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تکنیک کوانتومی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Quantum Technique for Access Control in Cloud Computing II: Encryption and Key Distribution