چکیده

       یک تکنیک هوشمند جدید ارائه شده است که آن الگوریتم سنجاقک نام دارد (DA). الگوریتم اصلی DA از رفتارهای ایستا و پویا متشکل از رفتار سنجاقک در طبیعت است. دو مرحله ضروری برای بهینه سازی، اکتشاف و بهره برداری، با تعامل اجتماعی سنجاقک ها که در جستجوی غذا و دوری از دشمنان در هنگام پیدایش هستند، طراحی شده  است. این مقاله نسخه های  چند هدفه و باینری را که به ترتیب نسخه چند هدفه DA (BDA) و چند هدفه DA (MODA) نامیده می شود را ارائه داده است. الگوریتم هایی که چندین توابع آزمون ریاضی و یک مطالعه موردی را که به صورت کیفی و کمی سنجیده می شوند را این مقاله ارائه کرده است. نتایج DA و BDA که باعث بهبود الگوریتم ها می شود و به صورت تصادفی مسائل را مقداردهی اولیه کرده است و به بهترین وجه بهینه سازی سراسری را انجام داده است، و نتایج بسیار دقیقی را از الگوریتم های دیگر در این ادبیات را ارائه کرده اند. نتایج MODA نشان می دهد که این الگوریتم بهترین راه حل پارتو را برای طیف گسترده ای از مسائل چند هدفه ارائه می دهد. مجموعه ای از طرح ها مسائل زیردریایی پروانه را برای نشان دادن محاسن MODA و برای حل مسائل واقعی که هنوز در اصل پارتو ناشناخته هستند را به کار می برند. توجه داشته باشید که الگوریتم های BDA، DA و MODA به صورت عمومی در سایت http://www.alimirjalili.com/DA.html. قابل دسترس است. 

1 معرفی 

      طبیعت پر از رفتارهای اجتماعی برای انجام وظایف مختلف است. گرچه هدف نهایی تمام افراد و رفتارهای جمعی زنده ماندن است، اما موجودات به دلایل مختلفی: به صورت شکار، دفاع، راه رفتن و غذا خوردن در گروه ها، گله ها، مدارس باهم تعامل دارند. به عنوان مثال، گرگ بسته به یکی از تعاملات اجتماعی برای شکار  به صورت اختصاصی سازماندهی شده است. گرگ ها به پیروی از رهبر به صورت اجتماعی برای شکار شیطانی در مراحل مختلف تمایل دارند: تعقیب شکارچیان، چرخاندن خزه ها، آزار و اذیت قارچ ها و حمله به قارچ ها ]1،2[. یک نمونه از دفاع جمعی مدارس ماهی ها در اقیانوس ها است. هزاران ماهی یک مدرسه را ایجاد می-کنند و با هشدار دادن به یکدیگر از شکارچیان جلوگیری می کنند و کار شکارچیان را دشوار می کنند ]3[. اکثر شکارچیان به منظور تقسیم این مدارس به زیر مدارس با حمله به آنها و در نهایت شکار کردن افرادی که جدا شده اند، تکامل پیدا می کنند. 

      ناوبری یکی دیگر از دلایل ازدحام بعضی از موجودات است. پرندگان بهترین نمونه هایی از این رفتارهای هستند که در بین قاره ها و در گله ها به راحتی مهاجرت می کنند. ثابت شده است که پیکربندی v-shaped پرواز به شدت موجب صرفه جویی در انرژی و به همان اندازه باعث توزیع در میان افراد گله می شود. آخرین باری نیست، که خوردن غذا یکی دیگر از دلایل اصلی تعاملات اجتماعی بسیاری از گونه ها در طبیعت است. مورچه ها و زنبورها بهترین نمونه هایی از رفتار جمعی با هدف تغذیه است. ثابت شده است که مورچه ها و زنبورها قادر به یافتن و علامت گذاری کوتاه ترین مسیر لانه / کندو به منبع غذا هستند ]5[. آنها هوشمندانه غذاها را جستجو می کنند و مسیر استفاده از فرومون را برای اطلاع دادن و هدایت دیگران نشان می دهند. 

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تکنیک بهینه سازی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Dragonfly algorithm: a new meta-heuristic optimization technique for solving single-objective, discrete, and multi-objective problems