چکیده 
         مشکل سرمایه گذاری توسعه میادین نفتی شامل بررسی و مقایسه سرمایه گذاری تحقیقاتی و نیز سرمایه گذاری توسعه می باشد. با بازگشت اندک سرمایه حاصل شده از بکارگیری روش موجود برای حل این مساله، ما مدلی بهینه برای بهبود بر پایه روش آنالیز پوششی داده و ارتباطات درباره سرمایه گذاری و ذخیره های ثابت شده، سرمایه گذاری و خروجی همانند هزینه تولید ارائه نموده ایم. روش آنالیز پوششی داده ها برای ارائه یک روش برای اندازه گیری ابعاد بهینه سرمایه گذاری ساخت تولید در واحد تولید استفاده شده است. ارتباط میان ذخیره های ثابت شده ی تجمع یافته مجموع و سرمایه گذاری اکتشافی تجمع یافته توسط مدل نمایی توضیح داده شده است. ارتباط میان تولیدات و ذخیره های قابل بازگشت نگهداری شده همانند هزینه تولید می تواند به عنوان هزینه عملکردی نمایی توضیح داده شود. بر پایه دو مدل ارتباطی فوق و ضرایب تاثیر گذاری سرمایه گذاری هر بلوک ما مدلی بهینه برای تابع موضوع ارائه داده ایم که مقدار حال حاضر  خالص با رقم حداکثری است که شرایط محدود کننده شامل سرمایه گذاری، نسبت ذخیره به تولید، محدودیت های برابر و نیز تولید تحت توسعه پایدار می باشند. این مساله می تواند با الگوریتم ژنتیک حل شود. نتایج مطالعات موردی نشان دادند که این سرمایه گذاری بهینه در توسعه میدان نفتی ساختار سرمایه گذاری چند لایه دارد که تحت شرایط داده شده اعمال می گردد. مدل می تواند تئوری پایه علمی را برای شرکت های نفتی برای ساخت برنامه استراتژی طولانی مدت را فراهم نموده و پلن سرمایه گذاری در اکتشاف و توسعه نفتی می تواند گره در سرمایه گذاری را بر طرف کرده و برای منابع نفتی اکتشاف و توسعه منطقی و بر طبق روالی را فراهم آورد.

1. مقدمه
          آنالیز سرمایه گذاری برای برای تصمیم گیرندگان در توسعه میدان نفتی بسیار مهم است چرا که هزینه های هنگفتی در ارتباط با حوزه های تولید، تسهیلات فرایندی، ایستگاه های کمپرسور کردن، لوله ها و دیگر زیر ساخت ها می باشد. محققان بسیاری بر روی مشکل بهینه سازی توسعه میادین گازی و سرمایه گذاری مطالعه کرده اند. برای مثال Kjetil Trovik Midthun مدل بهینه سازی شده برای آنالیز سیستم بهبود دهنده برای میادین گازی طبیعی، فرایند پذیری و زیر ساخت های نقل و انتقال ارائه داده است. Zhang Daoyong دو مدل در ارتباط با مدل گومپرتز و مدل نمایی درباره طول سوراخ و رزروهای ثابت شده ارائه داده است. Chermak J M و Patrick R H و تئوری اقتصادی  موجود برای تولید منابع تمام شدنی را بوجود آورده و نوعی از تست برای تئوری بسط داده شده ی هالوورسن و اسمیت را با استفاده از یک نمونه موفقیت آمیز منابع گاز طبیعی را ساختند لیورنویز جی آنالیز شاهد تجربی درباره توابع هزینه برای استخراج نفت مرسوم را انجام داده و سه نتیجه مربوط و با کارایی را ارائه دادند. تحت عدم قطعیت های تکنیکی و جغرافیایی آلمدیا  ال اف  و همکارانش بر روی سیستم بهینه سازی کنترل مقدار در مقادیر مطلوب هوشمند بر پایه سیستم تقویت کننده تصمیم گیری، مدل های حداکثر کننده ساختار بهینه مقدار حال حاضر خالص (NPV)، یک الگوریتم متحول کننده را برای حل مسائل موجود ارائه دادند و استراتژی های کنترلی مطلوب فعال را همانند شماتیک های عملکردی بهینه شده برای میدان نفتی را شکل دادند.


        اگرچه مردم تجربیاتی برای سرمایه گذاری بهینه شده جهت توسعه میدان نفتی دارند، بازگشت سرمایه بعضی اوقات بسیار اندک است؛ علی الخصوص این که شرکت های نفتی چینی بسیار کمتر هستند. دلیل آن نه تنها تغییرات حوزه اکتشاف میدان نفتی است اما همچنین بعضی سرمایه گذاری های بدون دلیل برای کاهش مفید بودن توسعه میدان نفتی وجود دارد. در این مقاله ما به دنبال استفاده از روش آنالیز پوششی داده (DEA) برای مطالعه روی مشکل بازگشت سرمایه با مورد توجه قرار دادن تولید مصنوعی و ذخیره ها همانند سرمایه گذاری هستیم. و همچنین مدل ارتباطی ساختار بازدهی سرمایه و مدل بهینه موضوعی چندگانه را در حوزه سود حداکثری و بازگشت روی سرمایه همانند ارتباط ساختاری بازده و سرمایه گذاری مذکور در فوق برای افزایش بازگشت سرمایه گذاری توسعه میدان نفتی هستیم.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان توسعه میادین نفتی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The optimal model of oilfield development investment based on Data Envelopment Analysis