چکیده 

        اینترنت اشیاء (IoT) یک پارادایم در حال ظهور است که بر اتصال درونی اشیاء یا وسایل با یکدیگر یا و کاربران تمرکز دارد. پیش بینی می شود که این فناوری نقطه عطفی در توسعه خانه ها و شهرهای هوشمند گردد. موفقیت و دستیابی به استفاده فراگیر برای هر فناوری مستلزم جلب اعتماد کاربران از طریق فراهم آوردن امنیت کافی و تضمین حریم خصوصی است. با وجود علاقه رو به رشد جامعه پژوهش به IoT و ظهور مطالعات و مقالات متعددی در خصوص معماری و عناصر آن؛‌ همچنان جای خالی تحلیلی جامع از ویژگی‌های امنتیی و حریم خصوصی مورد نیاز یک سیستم که دستگاه‌های تشکیل دهنده آن از قابلیت‌های متفاوتی برخوردارند احساس می‌شود. در این مقاله یک مدل تهدید مبتنی بر یوزکیس های (use-case)  اینترنت اشیاء را ارائه می دهیم. که می‌تواند در تعیین چگونگی صرف (سرمایه‌گذاری) تلاش‌ها به منظور ایجاد امنیت در این سیستم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.  پایان کار را با ارائه پیشنهاد شاخص‌هایی که می‌توانند در استفاده از اینترنت اشیاء امنیت و تضمین حریم خصوصی را فراهم آورند جمع بندی خواهیم نمود.

1. مقدمه

         در سال های اخیر جهان با پیشرفت تکنولوژی سریعی روبرو گشته است که هر یک تاثیر قابل توجهی در زندگی روزمره دارد. ظهور فن آوری هایی همچون گوشی های هوشمند؛ تبلت ها؛ لپ تاپ ها و رایانه های شخصی در طول زمان و در بعد فاصله ای  موجب افزایش ارتباط متقابل شده است. فن آوری معاصر فراتر از تقویت ارتباط بین انسان ها است و در حال حاضر برای دستیابی به یک هدف مشترک ارتباط بین انسان ها و اشیاء و در واقع ارتباط اشیاء با یکدیگر را تسهیل می کند؛ این تعریف اینترنت اشیاء (IoT) نامیده می شود. اعتقاد بر این است که اینترنت اشیاء نقطه عطفی در تحول تکنولوژی جهان است که در کمتر از 6 سال گذشته دارای نرخ توسعه 270 درصدی بیشتر از دستگاه های موبایل بوده است. طبق این پیش بینی بسیاری از دولت ها و شرکت های بزرگ بودجه قابل توجهی برای تحقیقات روی موضوع اینترنت اشیاء اختصاص داده اند. 

        اینترنت اشیاء نقشی اساسی در شکل دهی به آینده شهرهای هوشمند ایفا می کند. از دیدگاه کاربر شخصی؛ اینترنت اشیاء خود را در کاربرد ابزارهای داخلی در محل کار آشکار می کند به عنوان مثال سیستم هایی همچون ترموستات هوشمند؛ ماشین های هوشمند و جامعه هوشمند. علاوه بر این؛‌ با توجه به محیط های شرکتی اینترنت اشیاء قادر به خودکار سازی کارها؛ ارائه محیط های هوشمند تر برای کارمندان و مدیریت مصرف انرژی با هدف کاهش هزینه ها خواهد بود. اینترنت اشیاء با استفاده از تکنولوژی های دیگر مانند سنسورها؛‌ شناسه های فرکانسی رادیو (RFIDs)؛ محرک ها و مترهای هوشمند می تواند به اهداف فوق الذکر دست یابد. این دستگاه ها برای ایجاد یک رفتار جدید که هر شی برای دستیابی به قابلیت مورد نظر کمک می کنند به یکدیگر لینک می شوند. یک مثال قابل توجه از چنین کاربردی یک سیستم ترموستات است که دما را حس می کند و خود  را با یادگیری الگوهای رفتاری کاربران خود تنظیم می کند. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تهدید برای اینترنت اشیا در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Threat-based Security Analysis for the Internet of Things