چکیده
           این مطالعه، اثر ادغام فناوری موبایل با سیستم های پاسخگویی مخاطب  (ARS ) بر عملکرد و تجربه دانشجویان را نشان می دهد. با مقایسه دانشجویان در کلاس ها با استفاده از ARS تک منظوره سنتی (کلیکر)  با دانشجویان در کلاسها با استفاده از ARS مبتنی بر فناوری موبایل (ARS موبایل)، در می یابیم، دانشجویان با استفاده از دومی، به طور متوسط، در آزمون های نهایی،  3.6 درصد بیشتر نمره کسب نمودند و یک تجربه مثبت تر را در سه دوره حسابداری مالی مختلف گزارش نمودند. یافته های ما حاکی از این است مزایای فناوری ARS ثبت شده توسط مطالعات قبلی نه تنها حفظ شده است بلکه با ترکیب فناوری ARS و فناوری موبایل، تقویت هم شده بودند. کمک گرفتن از این دو فناوری در محیط کلاس درس، به نظر می رسد، جایگاه مفیدی را ارائه دهد که عملکرد پایه دانشجویان و تجربه کلاس درس را بهبود می بخشد. 

1. مقدمه
           اثر مثبت سیستم های پاسخگویی مخاطب (ARS) بر عملکرد و تجربه دانشجویان، در ادبیات ARS، کاملا محرز است. اکثر قریب به اتفاق چنین شواهد تجربی، بر اساس ARS تک منظوره سنتی (کلیکر) است که به طور انحصاری برای مشارکت در فعالیتهای کلاس درس مربوط به کلیکر بکار می رود.  با پیشرفت های سریع در فناوری موبایل و وجود حاضر در همه جای فزاینده دستگاه های موبایل، کلیکر همچنان، به طور سیار، عمل کرده است.  با این حال، اینکه÷ آیا ARS مبتنی بر فناوری موبایل (ARS موبایلی)، به اندازه کلیکر به عنوان یک ابزار تدریس کلاس درس، موثر است یا نه، نامعلوم می ماند. از یک سو، ترکیب فناوری موبایل و ARS، اثر مثبت ARS را ارتقا می بخشد زیرا فناوری موبایل، ARS را بسیار جذاب تر و جالب تر می سازد (مثلا صفحه نمایش های لمسی، موسیقی پس زمینه و رتبه بندی های شرکت کنندگان). از سوی دیگر، دستگاه های موبایل به عنوان یک عامل حواس پرتی بزرگ در کلاس های درس، محسوب می شوند.  زمانیکه استفاده از دستگاه های موبایل برای فعالیت های ARS مجاز شود، ممکن است دانشجویان خیلی اوقات÷ از دستگاه های موبایل برای فعالیت های نامرتبط به کلاس استفاده کنند که منجر به کاهش اثر مثبت ARS می شود. آیا ARS موبایل میتواند یک جایگاه یادگیری بهتر محسوب شود که اثر مثبت کلیکر را با وجود اثر مخل دستگاه های موبایل حفظ نماید یا تاثیر مخل دستگاه های موبایل، زمانیکه دو فناوری ادغام می شوند، اثر مثبت کلیکر را کاهش دهد؟ این مطالعه به منظور پاسخ دهی به این سوالات با بررسی اثر ادغام فناوری موبایل و ARS بر روی تجربه و عملکرد دانشجویان در دوره های درسی حسابداری مالی است . 


             ما یک آزمایش کنترل شده را در سه دوره درسی حسابداری مالی متفاوت اجرا نمودیم. هر دوره دارای دو بخش (کلاس) بود که هر دوره در یک ترم واحد ارائه میشدند که توسط یک استاد واحد با ساختار و محتوای یکسان تدریس می شدند، جز اینکه، ARS موبایل برای کوئیزهای عادی در یک بخش÷ بکار می رفت و در بخش دیگر، کلیکر بکار می رفت. هدف ما، مقایسه اثر ARS موبایل با اثر کلیکر بر عملکرد دانشجو بود که از طریق نمرات آزمون نهایی و تجربه دانشجو، نشان داده می شد که بر اساس یک زمینه یابی انتهای دوره درسی بود. پی بردیم، دانشجویان در بخش ARS موبایل، به طور متوسط، 3.6 درصد بیشتر در آزمون های نهایی خود، نمره گرفتند و یک تجربه بهتر را با ARS نسبت به دانشجویان در بخش های کلیکر، گزارش نمودند. این نتایج حاکی از این مساله است، ترکیب فناوری موبایل و فناوری ARS، یک پایگاه یادگیری کلاس درس مفید را می آفریند و تاثیر مثبت ARS با فناوری موبایل تقویت می شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ترکیب تکنولوژی موبایل در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The advantages of combining mobile technology and audience response systems