چکیده

          یک مدل ساده ی جبری تخصیص اب برای تخصیص بهینه منابع اب در دسترس بین یک تابع دو منظوره مورد توجه هستند. تابع تک منظوره ی اول سطح رضایتمندی بین بخش های مختلف متقاضی آب را بهینه سازی میکند .درحالیکه دومین تابع تک منظوره بازده خالص اقتصادی را به حداکثر میرساند.تابع چند منظوره این دو تابع تک منظوره را ادغام میکند.این تابع دو تکنیک بهینه سازی را مد نظر میگیرد.تکنیک محدودیت مساوی همزمان و تکنیک وزن دهی برای بهینه سازی سطح رضایتمندی و بازدهی اقتصادی خالص.این مدل در حوزه رودخانه هینگل در استان بلوچستان کشور پاکستان بکار رفته است.برای ارزیابی قابلیت اجرای این مدل در شرایط مختلف طرحهای مختلفی بکار رفته تا تغییر ها را در کمترین سطح رضایتمندی بررسی کرده و اولویت بندی بخش های مختلف متقاضی آب را مشخص نماید.نتایج حاکی از ان است که میزان بازدهی اقتصادی حاصل ازB1W1   میان B0W1 و B1W0. قرار می گیرد. درواقع این نوعی ترازی بین دو تابع مجزاست.این مدل به دلیل سادگی و قابلیت اجرایی بالادر شرایط مختلف به سادگی سازگار میشود.

1. مقدمه

          اب از نیازهای اولیه توسعه اقتصادی-اجتماعی یک کشور است که تقریبا تمامی شاخص های اقتصادی ان کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.فشار فزاینده جمعیت و صنعتی سازی به همراه بهبود استانداردهای زندگی شهرنشینی و توسعه صنعتی منجر به ایجاد رقابت بین بخشهای مختلف متقاضی آب است.بهره برداری از منابع را میتوان به سه گروه عمده تقسیم بندی کرد: 1(بخش آبیاری 2(تولید نیرو 3 ( مصرف خانگی بخش های دیگری نیز در دسترسی به آب سهیم اند مانند:بخش صنعتی ،کشتیرانی، تفریحی ،ماهیگیری و محیط زیست.که نتیجه آن فشار مداوم بر روی منابع محدود آب موجود است که منجر به نیاز مبرم برای بهینه سازی استراتژی های کلی تخصیص آب است.

         زمانی پاکستان با استفاده از منابع آبی حوزه رودخانه ایندوس مازاد آب داشت.اما اکنون این کشور از تخلیه شدید منابع آبی رنج میبرد که دلیل آن تغییر در الگوهای بارندگی بخاطر تغییر شرایط آب و هوایی و روش های ضعیف مدیریت آب است. سرانه آب موجود در پاکستان به m1000 تقلیل یافته است که یک آستانه جهانی بسیار پایین قلمداد میشود.این وضعیت منجر به شرایط آبی بغرنجی در کل کشور شده است.ضمنا فاصله بین تقاضای آب و تخصیص آن به منجر به درگیری بین متقاضیان آب شده است. 

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تخصیص بهینه آب در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Multi-objective Linear Programming for Optimal Water Allocation Based on Satisfaction and Economic Criterion