چکیده
            این مطالعه با هدف کشف اثرات متغیرهای محلی و آمادگی کاری روی توجه رانندگان بر تخلف قواعد ترافیکی میان رانندگان تازه کار، کم تجربه و مجرب در چین انجام شد. به طور خاص، هشت سناریو با متغیرهای دستی، شامل فشارهای زمانی (بالا و پایین)، نرم های تشریحی (مثبت و منفی)، و نرخ های پایه تصادفی (بالا و پایین) به طور تصافی به 232 راننده ارائه شدند. تمام متغیرهای مستقل، بجز نرم تشریحی، شامل طراحی میان مفهومی بودند. نتایج نشان داد که فشار زمانی فرضی بالا و نرم تشریحی امنیت کم، به ترتیب مواجهه رانندگان با ارتکاب تخلف را افزایش داد. علاوه براین، اثرات فاکتورهای محلی و آمادگی کاری روی قصد آنان برای تخلف قوانین ترافیکی، به تجربه شان بستگی داشت. آمادگی شناختی، قصد تخلف را فقط رانندگان تازه کار تخمین زد، درحالی که نرم تشریحی روی قصد دو گروه باقیمانده تاثیر گذاشت. نرخ پایه تصادف گفته شده، رابطه بین معیار تشریحی و مقصود تخلف رانندگان مجرب را محدود نمود، به ویژه وقتی نرخ پایه تصادف به طور فرضی بالا بود، قصد تخلف آن بستگی بیشتری به معیارهای تشریحی داشت. نتایج خاطرنشان کرد که با افزایش تجربه رانندگی، رانندگان به علائم محلی  حساس تر شده و کمتر از فاکتورهای مجزا متاثر می شوند، و درنتیجه به رفتاری که موافق موقعیت محیطی و افراد باشد موافقتر می شوند. کاربردهای پتانسیل برای این تحقیق، توسعه اقدام و برنامه های آموزشیف به طور ویژه برای رانندگان با سطوح مختلف تجربه رانندگی می باشد. 

1. معرفی
            به خوبی شناخته شده است که فاکتورهای انسانی دلیل 95% تصادفات می باشد (Reason et al., 1990; Abdel-Atyand Radwan, 2000)، و تخلفات رانندگی دلیل اصلی تصادفات ترافیکی در جوامع غربی ((Mesken et al., 2002) و چین (Xie and Parker, 2002) است. تخلفات بین رانندگان غربی شامل سرعت پراخاشگرانه، تخلف از محدوده سرعت، و نوشیدن و راندن (Parker et al., 1995)  می شود. علاوه بر تخلفات اشاره شده در بالا، تخلفات متفاوتی در چین مانند تغییر غیرقانونی خطوط، استفاده از خط بدون موتور حین افزایش ترافیک، توقف در جاده در نواحی ممنوع، و جهش از صف در زمان تراکم ترافیک وجود دارد (Xie and Parker,2002; Jiang et al., 2008) . راحتی مشخصه اصلی این تخلفات است که معمولا در نواحی شهری چین اتفاق می افتد (Jiang et al., 2008)  . بنابراین، مهم است که فاکتورهای موثر رانندگی راحت طلبانه (تخلف برای راحتی) در ناحیه چین شناخته شوند.
           در رشته روانشناسی، محققین تلاش نموده اند تا تخلفات ترافیکی را به طور مستقل با استفاده از مناظر مختلف شامل محیط فیزیکی (برای مثال عرض جاده، و نوع جاده؛ Björklund and Åberg, 2005  )، زمینه راننده (برای مثال مشخصات آماری و شخصی؛ Jianget al., 2008  ) ، و روانشناسی اجتماعی (برای مثال گرایش، فشار اجتماعی؛ Xu et al., 2013  ) شرح دهند. چون زمینه اجتماعی و تمایل شخصی می تواند روی عملکرد تاثیر گزارد (Ajzen, 1988)  ، اجتماع فاکتورهای محلی و شخصی می تواند تاثیر مطالعات ایمنی روانشناسی را بهبود بخشد (Ulleberg and Rundmo, 2003 ). 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تجربه رانندگی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The effects of situational factors and impulsiveness on drivers’ intentions to violate traffic rules: Difference of driving experience