چکیده

هدف -هدفِ این مقاله بررسی و تحلیل عواملی است که بر کارآیی یک حسابرس در تکمیل فرآیند حسابرسی و تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی تأثیر می گذارد. فاکتورهای مورد استفاده در این مطالعه با بررسی ویژگی‌های شرکت و ویژگی‌های یک حسابرس ، انتخاب شده‌اند .

طراحی / روش شناسی / رویکرد -ویژگی های شرکت با اثربخشی کمیته حسابرسی ، شرایط مالی ، پیچیدگی و سودآوری حسابداری ، بررسی شده اند؛ در حالی که خصوصیات حسابرس با اعتبار حسابرس ، سابقه حسابرسی و تخصص صنعت حسابرسان سنجیده می شود. جامعه آماری این مطالعه کلیه شرکتهای تولید کننده فهرست شده در بورس اوراق بهادار اندونزی در سال 2016-2014 بود. براساس روش نمونه گیری هدفمند ، تعداد نمونه های بدست آمده از 231 شرکت 77 نفر بود. برای تجزیه و تحلیل این مطالعه از روش رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده‌است . آزمون فرضیه با استفاده از آزمون آماری t (جزئی) انجام شد.

یافته ها -نتایج نشان داد که متغیرهای جزئی، اثربخشی و سودآوری کمیته حسابرسی تأثیر منفی معنی داری بر تأخیر گزارش حسابرسی دارد در حالی که متغیر وضعیت مالی تأثیر مثبت معنی داری بر تاخیر گزارش حسابرسی دارد. در عین حال ، متغیرهای پیچیدگی حسابداری ، اعتبار حسابرس ، سابقه حسابرسی و تخصص صنعت حسابرسان تأثیر معنی داری بر تاخیر گزارش حسابرسی نشان نداد.

ابتکار / ارزش - این مطالعه تاثیر  خصوصیاتِ شرکت و همچنین ویژگی های حسابرس را بر تأخیر در گزارش حسابرسی بررسی می کند؛ که تا آنجا که نویسندگان می دانند هرگز به طور همزمان بررسی نشده اند.

1. مقدمه

         سهامداران(ذینفعان) حق دارند اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی و نتایج عملکرد شرکت بدست آورند. این اطلاعات توسط سهامداران برای ارزیابی عملکرد مدیریت و تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا شرکت سودمند است یا نه ، استفاده می‌شود . بنابراین ، صورت‌های (گزارش های) مالی نوعی از پاسخگویی مدیریت، برای مدیریت منابع سازمان است که به او واگذار شده است. به علاوه ، صورت‌های مالی، هم چنین ابزاری برای ارتباط مدیریت با سهامداران است . برای اینکه صورتهای مالی برای کاربر در هنگام تصمیم گیری ارزشمند باشند ، صورتهای مالی باید دارای خصوصیات کیفی باشند که مشخصه اطلاعات صورتهای مالی است. ویژگی های کیفی صورتهای مالی براساس چارچوب اصلی آماده سازی و ارائه صورتهای مالی، استانداردهای حسابداری مالی قابل فهم و مرتبط ، قابل اعتماد و قابل مقایسه است. ویژگی های کیفی قابل اعتماد و مناسب ، خصوصیات اصلی یک گزارش مالی با کیفیت است. گفته می‌شود که صورت‌های مالی حاوی اطلاعات مرتبط هستند که  توانایی تاثیرگذاری بر تصمیم مدیر یا کاربران صورت‌های مالی را دارند به طوری که وجود صورت‌های مالی قادر به تغییر یا پشتیبانی از انتظارات آن‌ها در مورد نتایج یا عواقب  اقدام آنها می انجامد.

          ارائه به موقع صورتهای مالی برای عموم مردم برای حفظ ارتباط اطلاعات در صورتهای مالی ضروری است. به دلیل تأخیرهای ناخواسته در ارائه صورت های مالی ، اطلاعات بدست‌آمده در صورت‌های مالی ، توانایی تاثیرگذاری بر تصمیمات کاربر را از دست خواهند داد . برای سرمایه گذاران ، ارائه به موقع صورت‌های مالی، عدم قطعیت در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری و انتشار اطلاعات نامتقارن بین سرمایه گذاران در بازار سرمایه را کاهش می‌دهد . ارائه به موقع صورت‌های مالی به کاهش وقوع فاش شدن (اطلاعات) ، شایعات و معاملات داخلی در بازار سهام کمک خواهد کرد . ارائه صورت مالی همچنین اطلاعات ارزشمندی برای سهامداران در فرآیند تصمیم‌گیری فراهم می کند.

این مقاله در نشریه امرالد منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تاخیر در گزارش حسابرسی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The effect of company characteristics and auditor characteristics to audit report lag