خلاصه

         انتظار می رود که طی زلزله های بزرگ، میلگرد های طولی المان های سازه ای بتن مسلح ممکن است متحمل کرنش کششی و فشاری بزرگی به طور چرخه ای شود. به دلیل فاصله ناکافی میلگرد عرضی، این بارگذاری چرخه ای در محدوده غیر الاستیک ممکن است منجر به کمانش میلگرد ها شود. با اینکه این مسئله توسط چندین محقق بررسی شده است، بیشتر این مطالعات بر پایه رفتار یک جهته است. در این مطالعه، میلگرد ها مطابق با استاندارد ASTM 706 ساخته شدند. این نمونه ها تحت بارگذاری یک جهته کنترل شده با کرنش محوری و بارگذاری چرخه ای محوری آزمایش شدند. آزمایشات تا خرابی نمونه ها انجام شدند، در همه نمونه ها گسیختگی تحت بارگذاری فشاری بود. برای مطالعه تأثیر نسبت فاصله تکیه گاه جانبی (Sh) به قطر میلگرد (D) روی پایداری بتن، آزمایشات با نسبت های Sh/D 2.5، 4، 6 و 8 انجام شدند. بر اساس مشاهدات صورت گرفته از رفتار کمانشی میلگرد ها تحت بارگذاری چرخه ای، یک روشی برای پیش بینی آغاز کمانش پیشنهاد شد. استفاده از این روش، همراه با یک مدل آنالیزی پیشنهاد شده در ادبیات فنی برای رفتار چرخه ای میلگرد، نتایجی به دست می دهد که مطابقت خوبی با نتایج آزمایشگاهی به دست آمده از این مطالعه دارد.

معرفی

         نتایج به دست آمده از آنالیز ممان-انحناء برای ارزیابی عملکرد المان های بتن مسلح مهم می باشد. در این نوع آنالیز، دانستن رفتار تنش-کرنش میلگرد با در نظر گرفتن اثر کمانش لازم است.

         اگر چه مسأله پایداری میلگرد توسط چندین محقق مطالعه شده است، بیشتر این مطالعات بر اساس رفتار یک جهته صورت گرفته و تحقیقات محدودی، رفتار چرخه ای میلگرد را با در نظر گرفتن اثر کمانش آن صورت گرفته است. (Monti and Nuti 1992; Mander et al. 1994; Suda et al. 1996; Pantazopoulou 1998).).همچنین قابل ذکر است که در بیشتر مطالعات پایداری میلگرد، به دو دلیل پراکندگی قابل توجهی در بار آزمایشگاهی با کمانش میلگرد مورد انتظار است: (1) تغییرپذیری تعریف بار کمانشی فقط بر اساس مشاهدات و (2) مشکل بودن اندازه گیری کرنش های میلگرد در عضو بتنی بعد از تسلیم. این فاکتورها باید هنگام ارزیابی داده های موجود مرتبط با پایداری میلگرد یا انجام تحقیق جدید درباره موضوع، در نظر گرفته شوند.

این مقاله در نشریه ASCE منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تأثیر کمانش در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Cyclic Stress-Strain Behavior of Reinforcing Steel Including Effect of Buckling