چکیده

            اگرچه در مورد تاثیر ادغام ها و حصول ها (M&A) بر سهامداران درونی پژوهش های تجربی زیادی صورت گرفته است اما در مورد اینکه سهامداران بیرونی مانند مشتریان چطور به فعالیت M&A پاسخ میدهند و چه تاثیری از آن می پذیرند کمتر پژوهش شده است. در این پژوهش از روش شناسی مطالعه موردی استفاده می شود تا نشان داد شود رابطه مشتری-تامین کننده چطور تحت تاثیر فرایندهای ترکیب پس-ادغامی در بافتار کسب و کار-به-کسب و کار قرار می گیرد. هدف نیز این است که درک ما از اینکه چرا مشتریان به M&A به این گونه پاسخ میدهند بیشتر شود. یافته های این پژوهش، پ مجموعه ای از متغیرهای کلیدی در ارتباط  مشتری-تامین کننده را شناسایی کرد که از طریق فعالیت های پس-M&A می تواند بر ادراک مشتری از سازمان ادغام شده و در نهایت، بر تصمیم او برای خرید اثر بگذارد. علاوه بر این، ما مجموعه ای از فعالیت های ادغام فردی را نیز شناسایی کردیم که ظاهرا تغییراتی در متغیرهای مهم ارتباط مشتری-تامین کننده ایجاد می کنند. روی هم رفته، یافته های این پژوهش ادارک ما را در مورد مکانیسم های ظریفی  که M&A از طریق آن ها بر قصد خرید مشتری و عملکرد مرتبط با بازار در شرکت های ادغام شده تاثیر می گذارند افزایش می دهد. علاوه بر این، یافته های این پژوهش همراستا با دیدگاه سهامداران است و نشان می دهد که هنگام ارزیابی پیامدهای M&A باید به هم به سهامداران درونی و هم سهامداران بیرونی اهمیت دهیم. مضامین برای پژوهش های بیشتر و نیز مجریان صنعت خدمات رسانی B2B که در حوزه M&A کار می کنند در ادامه ذکر می شوند. 

1. مقدمه

            ادغام و حصول (M&A) هنوز هم یک راه رایج برای گسترش همکاری است که اغلب برای ورود و نفوذ به بازار به کار برده می شود (وبر و دولاکیا 2000). برای مثال، بر خلاف رکورد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان، ارزش اعلام شده سالیانه M&A در سال 2012 بیش از دو ترلیون دلار امریکا تخمین زده شده است. با این وجود، برخلاف رواج زیاد این روش، پژوهش های تجربی نشان می دهند تقریبا نیمی از M&A ها نمی توانند به اهداف اولیه خود دست یابند و ارزش سهامداران شرکت آن ها کاهش می یابد (شونبرگ 2006).  

           طبق نظریه سهامدار، عملکرد یک کسب و کار زمانی به بهترین شکل درک می شود که رابطه میان آن کسب و کار با تمام گروه هایی که می توانند بر آن اثر بگذارند یا تحت تاثیر آن قرار گیرند ادراک شود (فریمن 1984؛ پارمر و همکاران 2010). اگرچه در مورد اهمیت نسبی گروه های مختلف سهامدار (مشل، آگل و وود 1997) بحث ها زیادی صورت گرفته است، اما توافق عمومی بر این است که مشتریان، تامین کنندگان، انجمن ها، کارمندان، مدیران و سرمایه گزاران، مولفه های اصلی هستند (پارمر و همکاران 2010). با این وجود، باید ذکر کنیم که در جست و حو برای درک مشوق های پیامدهای M&A، اغلب پژوهش های تجربی بر نقش عوامل درونی شرکت ها مانند ارتباط استراتژیک، تناسب سازمانی و سازگاری فرهنگی تمرکز کرده اند (هالبلیان، دورز، مک نامارا، کارپنتر، و دیویدسون 2009؛ استال و ویگوت 2008). این امر در مورد اینکه M&A چطور بر سهامداران درونی تاثیر می گذارد بینش های وسیعی ایجاد کرده است اما به  تاثیر آن بر سهامداران بیرونی مانند مشتریان، نحوه پاسخدهی آن ها به M&A و اینکه M&A چطور آن ها را تحت تاثیر قرار میدهد کمتر توجه شده است. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تاثیر ترکیب پس ادغامی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The impact of post-merger integration on the customer– supplier relationship