چکیده

           در زمینه مدیریت استراتژیک، قابلیت های پویا (DC) مانند چابکی سازمانی در جستجو برای مزیت رقابتی در نظر گرفته می شود. تحقیقات اخیر ادعا می کنند که تحقیقات ارزش کسب و کار IT نیازمند یک دیدگاه پویا تر است. خصوصا، زنجیره ارزش بزرگ تجزیه و تحلیل داده ها (BDA) هنوز بررسی نشده است. برای بررسی ارزش BDA، یک مدل مفهومی بر اساس دیدگاه مبتنی بر دانش و تئوری DC پیشنهاد شده است. برای بررسی تجربیاین مدل، این تحقیق به بررسی طیف گسترده ای از 500 شرکت اروپایی و مدیران IT و کسب و کار آنها می پردازد. نتایج نشان می دهد که BDA می تواند ارزش تجاری را به چندین مرحلهاز زنجیره ارزش ارایه دهد. BDA می تواند چابکی سازمانی را از طریق مدیریت دانش و تاثیر آن در فرآیند و مزیت رقابتی ایجاد کند. همچنین، این مقاله نشان می دهد که چابکی می تواند تا حدی بین دارایی های دانش و عملکرد (سطح فرآیند و مزیت رقابتی) تاثیر می گذارد. این مدل 77.8٪ از تغییر در مزیت رقابتی را توضیح می دهد. مقاله حاضر همچنین مفاهیم نظری و عملی این مطالعه و محدودیت های مطالعه را ارائه می دهد.

1. مقدمه

           در عصر داده های بزرگ، شرکت ها در هر بخشنیاز به مقابله با مقدار زیادیداده، دارند. داده های موجود در مقادیر زیاد می توانند بینش های ارزشمند و مزیت رقابتی را در صورت داشتن منابع فناوری و سازمانی مناسب از آنها ارائه دهند (مورابیتو، 2015). اخیرا، چندین تن از افراد دانشگاهی و کارشناسان بر نیاز به درک چگونگی، چرایی و زمان ارزشمند بودن برنامه های تجزیه تحلیل داده های بزرگ(BDA) برای شرکتها به منظور کسب مزیت رقابتی تأکید کرده اند(عباسی، سارکر و چیانگ، 2016؛ اگروال و دهار، 2014؛ کورت ریل اولیویرا و رایو، 2014؛ لاوال و همکاران.، 2011). اگر چه فناوریهای BDA به عنوان «چیز بزرگ بعدی برای نوآوری» (به عنوان مثال منبع بالقوه ارزش تجاری و مزیت رقابتی) شناخته شده است، زنجیره ارزش BDA همچنان نسبتا ناشناخته باقی می ماند و نیازمند بررسی بیشتر است. هیچ تحقیق تجربی وجود ندارد که ارزیابی کند که چگونه BDA می تواند ارزش کسب و کار (عباسی و همکاران ، 2016)، ایجاد ارتباط بین دارایی دانش، چابکی سازمانی و عملکرد (سطح فرآیند و مزیت رقابتی)را به ارمغان بیاورد (کورت ریل و دیگران، 2014). بنگاههایی که BDA را در فعالیتهای تجاری خود تزریق می کنند، می تواند با تاثیر5٪در تولید و سودآوری 6٪بر همتایان خود پیشی بگیرند (بارتون ، 2012). به همین دلیل، شرکت های اروپایی به شدت خواهانسرمایه گذاری در فن آوریتجزیه و تحلیل داده های بزرگ هستند (ساس، 2013؛ شارما ، میساس و مانکان هالی، 2014). با این وجود، این سرمایه گذاری تنها زمانی می تواند ارزشمند باشد، که سازمان ها از تکنولوژی و منابع سازمانی مناسب برای دستیابی به مزیت رقابتی استفاده کنند (منیکتا و همکاران.، 2011a). 

           در پاسخ به کمبود تحقیق در مورد این موضوع، این مطالعه تاثیر BDA را در زنجیره ارزش کسب و کار در یک زمینه اروپایی است کهتوسط آزمون تجربییک چارچوب نظری جدید ، ادغام دو نظریه مدیریت استراتژیک (دیدگاه مبتنی بر دانش (KBV) و قابلیت های پویا (DC)) در سطح شرکت را بررسی می کند. این مقاله نه تنها تحقیقات BDA را از طریق انتقال، ادغام و بررسی فرضیه ها در زمینه های نوآوری و مدیریت فناوری اطلاعات گسترش می دهد، بلکه همچنینبه پژوهش های DCو تجربیات پیشین و تاثیرات یک قابلیت پویا مشخص (چابکی سازمانی)در هنگام استفاده از فناوری BDA ، کمک می کند . این اولین مقاله است که تمام زنجیره ارزش BDA را در سطح شرکت بررسی می کند، مفاهیم مدیریت دانش، چابکی و عملکرد (سطح فرآیند و مزیت رقابتی) را مرتبط می کند. برای روشن شدن نقش چابکی بر عملکرد، این مقالات بررسی می کنند که آیا چابکی نقش یک میانجی دارایی دانش روی عملکرد (عملکرد فرآیند و مزیت رقابتی) دارد. این مطالعه به بررسی سه سوال تحقیق (RQs) زیر می پردازد: 

RQ1- قابلیتهای BDA برای ایجاد چابکی سازمانی چیست؟

RQ2- تاثیرات این قابلیت پویای ایجاد شده توسط BDA در مزایای رقابتی پایدار چیست؟

RQ3-آیا چابکی نقش یک میانجی دارایی های دانش روی عملکرد (عملکرد فرآیند و مزیت رقابتی) را داراست؟

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان بررسی ارزش کسب و کار در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Assessing business value of Big Data Analytics in European firms