چکیده
           برای سالها، امور مالی سنتی و رایج به این صورت بوده است که سرمایه گذاران در فرآیند تصمیم گیری در بازار سهام برای سازش با برگشت ریسک و حداکثر نمودن ابزار منطقی هستند. با این حال، مطالعات مالی رفتاری نشان می دهد که انسان بصورتی که اقتصاددانان بطور منطقی رفتار می کنند بطوریکه تصمیمات آنها در هر زمان تحت تاثیر احساسات روانی آنها قرار دارد رفتار نمی کنند. مطالعات متعدد در ASEAN، خاور میانه و کشورهای غربی نشان داده است که عوامل روانی با هم در ارتباط هستند و نیز بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران در بازار سهام تاثیر می گذارد. با توجه به این، این تحقیق تلاش می کند که پلی بین تفاوتهای جغرافیایی و جمعیتی در مالزی و دیگر کشورها با بررسی تاثیر عوامل روانی بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران در بازار سهام مالزی برقرار کند. پرسشنامه ها بین 200 سرمایه گذار در پاهانگ و کلانگ با سن بین 60-18 سال که در بازار سهام مالزی مشغول به کار هستند توزیع شد. یافته ها نشان می دهد که اعتماد به نفس کاذب، محافظه کاری و تعصب اثرات قابل ملاحظه ای بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران دارند در حالیکه رفتار توده وار و متمرکز هیچگونه تاثیری بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران ندارد. همچنین مشاهده شد که عوامل روانی وابسته به جنسیت افراد هستند. نتایج حاصل از این تحقیق عمدتا با شواهد موجود در مطالعات قبلی همخوانی دارد. این مطالعه، به سرمایه گذران در بازار سهام کمک خواهد کرد، و در نتیجه باعث افزایش عقلانیت در تصمیمات سرمایه گذاری برای بهره افزایش یافته بازار خواهد شد. 
1. مقدمه


           امور مالی معمولی استاندارد همواره فرض می شود که سرمایه گذاران در تصمیم گیری در بازار سهام حساس هستند و بنابراین آنها در برابر ریسک های برگشتی بازار تجارت به نوعی پوست کلفت شده اند. آنها باید تمام اطلاعات مورد نیاز را مطابق با فرضیه بازار کارآمد را که در تجزیه و تحلیل و انتخاب سهام برنده بیطرف هستند را لحاظ کنند.

           با این حال روانشناسان دریافته اند که انسان از لحاظ منطقی مانند اقتصاددانان رفتار نمی کند. ناهنجاری ها در بازار بورس و تحقیقات تجربی انجام شده توسط باباجیده (2012) و بشیر (2013) نشان می دهد که سرمایه گذاران از لحاظ منطق همیشه آنگونه که خود به تصور می کنند نیستند. این ناهنجاریها می تواند با ظهور یک حوزه جدید در امور مالی که امور مالی رفتاری نامیده می شود توضیح داده شود. امور مالی رفتاری نشان می دهد که چگونه ویژگیهای روانی مختلف بر روی افرادی که بعنوان سرمایه گذار شناخته می شوند، تحلیل گران و مدیران تاثیر می-گذارد. این نوع رفتار تلاش می کند که نحوه تاثیر احساسات و خطاهای شناختی را بر روی رفتار سرمایه گذاران را برای ما آشکار کند. همچنین به دنبال توضیح چرایی و چگونگی اقدام سرمایه گذران آنسوی مرز عقلانیت می باشد جاییکه برخلاف فرضیات آنها اتفاقات رخ می دهند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان بازار سهام مالزی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Impact of Psychological Factors on Investors’ Decision Making in Malaysian Stock Market: A Case of Klang Valley and Pahang