چکیده 

       محیط موبایلی اخیرا انواع گوناگونی از اشیای هوشمند را در خود دارد که به صورت فرصت طلبانه‌ای به محیط پیرامون تلفن‌های همراه نزدیک می‌شوند. بیشتر اپلیکیشن‌های موجود در بازار تنها به مدل خاصی که تولید کننده در فاز توسعه انتخاب کرده است محدود می‌شوند، لذا آن‌ها با اشیای ناهمگن حتی اگر عملکردهای مشابهی داشته باشند، سازگار نیستند. برای بهینه سازی اشیای هوشمندی که در پیرامون هر کاربر هستند، اپلیکیشن مشاپ  IoT نیاز است تا به صورت پویا اشیای ناهمگون را کشف کند، ماژول نرم افزاری مورد نیاز را در زمان اجرا دانلود کند، و اپلیکیشن مشاپ را به کاربر ارائه دهد. در این مقاله، پلت فرم اپلیکیشن مشاپ  IoT را که از کشف تلفن‌های هوشمند، شناسایی، نصب و راه اندازی، مشاپ و ترکیب اشیای هوشمند پشتیبانی می‌کند را طراحی و اجرا کردیم. علاوه بر این، با جدا کردن نقش اکتورها در اکوسیستم IoT که از اینترفیس اشیای انتزاعی کاربردی استفاده می‌کنند، پلت فرم مزایایی را برای هر اکتور فراهم می‌کند مانند اینکه- تولیدکنندگان اشیا می‌توانند قابلیت محصولات خود را به حداکثر برسانند، توسعه دهندگان اپلیکیشن می‌توانند بر منطق تجاری خود متمرکز باشند، و کاربران نهایی می‌توانند انتخاب کنند که کدام اشیای هوشمند برای ترکیب استفاده شوند. 

1. مقدمه

       امروزه، انواع بیشماری از دستگاه‌های هوشمند به اکوسیستم IoT وارد شده اند، و برخی از آن‌ها حتی به بخش‌های جدایی ناپذیر زندگی روزانه ما تبدیل شده‌اند. تحت این شرایط، اگر تعامل منعطف بین این اشیای هوشمند و دستگاه موبایل شخصی امکان پذیر شود، این اشیای هوشمند می‌توانند تجربه بهتر و خدمات جدیدی را در مقایسه با اپلیکیشن‌های موجودی که تنها با دستگاه‌های خاص در تعامل هستند؛ ارائه دهند. برای مثال، می‌توانیم سرویس ساده‌ای را تصور کنیم که دمای بدن انسان و ضربان قلب انسان را با حسگرهای متصل شده به بدن اندازه می‌گیرد، و با کنترل روشنایی و رنگ لامپ هوشمند، دمای بدن را اعلام می‌کند. در محیط توسعه معمولی موبایل، اپلیکیشن‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند معمولا به مدل خاصی از اشیا محدود می‌شوند که توسط توسعه دهنده در زمان اجرا انتخاب شده‌اند.

       در این مقاله، IoT-MAP، یک پلت فرم اپلیکیشن موبایل که به قابلیت همگام سازی منعطف بین دستگاه‌های موبایل و اشیای هوشمند پیرامون آن کمک می‌کند را توضیح می‌دهیم –این اپلیکیشن‌ توسعه یافته بر اساس کتابخانه پلت فرم را، IoT-App نامگذاری می‌کنیم.پلت فرم IoT-MAP بهبودهای گوناگونی برای اکتورها در اکوسیستم IoT حاضر فراهم کرده است که در شکل 1 نشان داده شده است. برای توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل، IoT-MAP مجموعه‌ای از APIهایی با درک مستقیم را برای ساخت آسان IoT-App ارائه داده است، مانند کشف شی، ارتباط و بازیابی شی خدماتی انتزاعی که در صورتی که شی حقیقی باشد؛ می‌تواند مستقیما استفاده شود. با موارد پشتیبانی شده در پلت فرم IoT-MAP، آن‌ها می‌توانند منطق تجاری خود را در سبک POJO (شی ساده جاوا ) بدون در نظر گرفتن ارتباط حقیقی و اجرای اشیای هوشمند بنویسند. تولیدکنندگان اشیا می‌توانند با داشتن یک سرور نام  مبتنی بر ONS و مجموعه‌ای از درایورها، مانع از بوجود آمدن تعارضات مربوط به ID پلت فرم شوند. به دلیل اینکه ONS بر اساس تکنولوژی DNS طراحی شده است، سرور نام تولید کننده می‌تواند در دیگر سرورهای ONS توزیع شده ادغام شود، بنابراین کاربران نهایی می‌توانند مجموعه نرم افزار درایور  اشیای خود را که مستقیما توسط تولید کننده ارائه شده است، بدون هیچ دانشی از اشیا (مانند نام تولید کننده، نام شی، شماره سریال و غیره) پیدا کنند. و سرانجام کاربران نهایی، می‌توانند انتخاب کنند که کدام شی با استفاده از اشیای کشف شده در زمان اجرا، می‌تواند در ارائه خدمات مطلوب مشارکت داشته باشد. علاوه بر این، در مواردی که هیچ IoT-App با پیش نیاز کاربر در بازار منطبق نیست، کاربران نهایی می‌توانند از ابزار تالیفی  GUI ارائه شده توسط پلت فرم IoT-MAP استفاده کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از اشیای کشف شده و ماژول‌های منطقی؛ اپلیکیشنی را بوجود آورند که هر شی را سازگار و قابل تعامل می‌سازد، سپس این ماژول‌ها به صورت پویا دانلود می‌شوند و اپلیکیشن مورد نظر کاربر را تشکیل می‌دهند.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اپلیکیشن مشاپ در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

IoT-MAP: IoT Mashup Application Platform for the Flexible IoT Ecosystem