چکیده
            مطالعات اندکی به بررسی این مسئله پرداخته اند که آیا عواملی که ورزش الزامی را پیش بینی می کنند، در دو جنس مخالف متفاوت هستند؟ 303 شرکت کننده پرسشنامه های ورزش الزامی و دلایل ورزش را پر کردند. تمام متغیرها به میزان قابل توجهی با یکدیگر همبستگی داشتند. با این حال، همبستگی بین ورزش برای تناسب اندام و ورزش الزامی در زنان به میزان چشمگیری بیشتر از مردان بود. در زنان، ورزش الزامی با ورزش با هدف تقویت بدن، تناسب اندام و تقویت ذهن قابل پیش بینی بود؛ در مردان، ورزش الزامی با ورزش با هدف تقویت بدن، تفریح و کسب جذابیت پیش بینی شد. پیامدهای درمان مورد بحث قرار می گیرند.  

1. مقدمه
           ورزش الزامی دارای سه بُعد می باشد: 1) تکرار و شدت تمرینات، 2) حساسیت منفی (مثلا، احساس گناه به خاطر از دست دادن یک جلسه تمرین) و 3) مشغله ذهنی در مورد تمرینات (مثلا، برنامه ریزی در مورد روز تمرین) (آکارد، بِرم و استفان ، 2002؛ استفان و بِرم، 1999). با در نظر گرفتن تکرار ورزش الزامی در میان دانشجویان (دی یانگ و اندرسون، 2010؛ گارمن، هایدوک، کریدر و هودل، 2004) و پیامدهای متعدد فیزیکی و روانی آن (آکارد و همکارانش، 2002؛ آدامز و کیربی ، 2001؛ بِرم و استفان، 1998؛ استفان و برم، 1999)، لازم است تا عواملی که ورزش الزامی را پیش بینی می کند را مشخص نماییم. متغیر ما که قابل پیش بینی به نظر می رسد، دلایل فرد برای ورزش و تمرین است. در تحقیقی از زنان دانشگاهی مشخص شد که ورزش برای کنترل وزن/ وضعیت ظاهری با ورزش الزامی همبستگی مثبت داشت (تام و اسپلاج ، 2007). با این حال، هیچ تحقیق دیگری به بررسی این مسئله نپرداخته است. 

1.1 مطالعه حاضر
           با وجودی که این تحقیق چندین عامل پیش بینی کننده را برای ورزش الزامی مشخص کرده است (هال، کِر، کوزوب و فینی ، 2007؛ راجرز، هال، بلانچارد و مونرو ، 2001؛ تام و اسپلاج، 2007)، هیچ تحقیقی انجام نشده است که نشان دهد آیا دلایل ورزش بر رفتار ورزش الزامی اثر می گذارد یا نه. علاوه بر این، با وجودی که تحقیقات انجام شده تفاوت هایی جنسیتی را در دلایل انجام تمرینات ورزشی یافته است (فرنهام، بدمین، و اسنید ، 2002؛ مورسیا، گالیندو و پاردو ، 2008؛ ون نیکرک ، 2010)، هیچ تحقیقی به بررسی تفاوت های جنسیتی در دلایل مربوط به ورزش الزامی نپرداخته است. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان انگیزه های ورزشی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Do exercise motives predict obligatory exercise?