چکیده

         انگیزه و رهبری، دو عامل مهم موثر بر موفقیت کلاس های درس امروزی هستند. در حالی که برخی از دانش آموزان به طور طبیعی خود-انگیزه مند هستند، دانش آموزان دیگر به منظور رسیدن به پتانسیل کامل خود, برای پیدا کردن انگیزه عمومی تلاش می کنند. نظریه هدف بیان می کند که افراد به طور طبیعی اهداف را مبتنی بر دستاوردهای یادگیری تسلط و یا دستاوردهای یادگیری عملکرد انتخاب می کنند. بر اساس پژوهش های انجام شده، این مقاله, پیشنهاداتی در این مورد ارائه می دهد که چگونه معلمان موسیقی دبیرستان می توانند از طریق اهداف یادگیری تسلط, دانش آموز را در انگیزه مندتر شدن تقویت نمایند و همچنین بررسی خواهد شد که چگونگی فرصت های رهبری دانش آموز می تواند موجب ارتقای یادگیری تسلط ترویج و افزایش انگیزه در کلاس درس موسیقی شود.

        امروزه شاید هیچ چیزی جز انگیزش, تاثیر زیادی روی موفقیت دانش آموز نداشته باشد. چه دانش آموزان از طریق منافع شخصی تحت تاثیر قرار گیرند و یا منافع موقعیتی، بسیاری از تصمیمات روزانه آنها را می توان از نظر عوامل انگیزشی تفسیر نمود. همچنین مشکلات در آموزش و پرورش تا حدودی به همین مقوله مرتبط است. Covington (1998) می نویسد: "بحران آموزشی امروزی, صرفاً مرتبط با عملکرد ضعیف نیست. . . بلکه، مدارس با بحران انگیزش روبرو هستند" (صفحه 17). مشکلات تجربه شده توسط برنامه های موسیقی مدرسه، از جمله کاهش ثبت نام و نرخ ترک تحصیل بالاتر نیز شواهدی از مشکلات انگیزشی موجود در آموزش و پرورش می باشند (Sandene، 1997). درک عمیق تر از تأثیرات خاص بر یادگیری برای معلمانی که مایل به ارائه فرصت به دانش آموز برای رسیدن به پتانسیل کاملش هستند, بسیار مهم است. یکی از بهترین راه ها برای درک انگیزه, مطالعه این مورد است که چگونه جهت گیری های هدف, انتخاب های یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از این مقاله, تعریف روش های خاص بر اساس پژوهش های انجام شده است که در این روش ها, معلمان موسیقی دبیرستان می توانند از طریق استفاده از اهداف یادگیری تسلط, دانش آموزان را انگیزه مندتر نمایند. من هدف مذکور را در این مقاله (الف) بحث جابجایی از تمرکز رفتاری در تئوری انگیزشی به تمرکز شناختی و زمینه اجتماعی، (ب) بررسی مسائل مربوط به انگیزش درونی و بیرونی که به جنبه های تئوری هدف مربوط می شود (ج) تعریف و بحث در مورد پیامدهایی تحقیقات مربوط به اهداف یادگیری تسلط در مقایسه با اهداف یادگیری عملکرد، (د) ارائه نمونه هایی از اهداف یادگیری تسلط و چگونگی تاثیر آنها بر بالا بردن انگیزه دانش آموزان مورد بحث و بررسی قرار خواهم داد.

بررسی نوشته ها

         مطالعات تحقیقاتی اولیه در مورد انگیزش, در درجه اول بر تاثیرات رفتاری متمرکز شده اند. تصور می شد که نیازهای بیولوژیکی و محرک های روانی افراد را مجبور به پاسخ به طرق خاص (Logan، 1970) می نماید. در سال 1943، روانشناس Clark Hull پیشنهاد کرد که انسان ها توسط چهار محرک انگیزه پیدا می کنند: گرسنگی، تشنگی، جنس، و اجتناب از درد (Deci & Ryan ، 1985). در دهه 1950، نظریه دستاورد نیاز John Atkinson بیان می کرد که افراد به طور مداوم برای رسیدن به موفقیت و جلوگیری از شکست تلاش می کنند (Covington، 1998). سایر محرک های انگیزشی در طول این زمان نیز از نظر پاسخ های رفتاری بر اساس نیازهای فیزیکی و یا احساسات توضیح داده شدند. از دهه 1970، تاکید در تحقیقات انگیزشی از نظریه های فیزیولوژی و رفتاری به نظریه ها در مورد زمینه های شناخت و اجتماعی (McPherson, Austin, & Renwick ، 2007) تغییر یافته است. Ormrod (2008) معتقد است که نظریه پردازان معاصر انگیزش انسان را به عنوان یک تابع از فرآیند شناختی تصور می کنند و بیان می کند که "نه تنها انگیزه, شناخت را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه در بسیاری از جهات، انگیزه, شناخت است» (ص 491). Wiseman and Hunt (2008) نشان داده اند که انگیزه به توسعه مهارت های فراشناختی کمک می کند که به نوبه خود در توسعه مهارت دانش آموز برای استفاده از تفکر و یاگیری مفید می باشد. 

این مقاله در نشریه سیج منتشر شده و ترجمه آن با عنوان انگیزش دانش آموز در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Using Mastery Goals in Music to Increase Student Motivation