چکیده

          این مطالعه، یک مدل مفهومی را پیشنهاد می دهد که رابطه بین انسجام رفتاری تیم مدیریت ارشد (TMT) در تعامل با ماهیت کارآفرینانه شرکت های کوچک و دو بعد دوسو توانی سازمانی (OA) را توضیح می دهد. علاوه بر این، این مطالعه نشان می دهد که هر یک از دو بعد OA  - بعد تعادل و بعد ترکیبی - تأثیر متفاوتی بر عملکرد شرکت دارند. در حالی که بعد ترکیبی OA به طور مثبت به عملکرد شرکت کمک می کند، بعد تعادل OA  به احتمال زیاد دارای یک رابطه U شکل معکوس با عملکرد شرکت است. بنابراین، پژوهش حاضر، مفهوم OA  و نیز رابطه بین OA و پیشینه های مدیریتی و پیامدهای سازمانی آن را مورد توجه قرار می دهد.

1. مقدمه

           پژوهش ها در مورد اکتشاف، بهره برداری و دوسو توانی سازمانی (OA) برای دو دهه گذشته در حال رشد بوده است (Gupta، Smith، & Shalley، 2006; Lavie، Stettner، & Tushman، 2010; Levinthal & March، 1993; Raisch ، Birkinshaw ، 2008؛ Simsek، 2009؛ Simsek، Heavey، Veiga، & Souder، 2009). در حالی که شرکت ها سعی می کنند با بهره برداری و پالایش قابلیت ها و فرآیندهای فعلی خود، کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشند، باید محصولات / خدمات جدید را نیز توسعه دهند و دامنه بازار خود را گسترش دهند تا مزیت های رقابتی خود را ایجاد و حفظ کنند. بنابراین، دو سو توان بودن (توانایی در هر دو بعد) – برقراری تعادل میان اکتشاف و بهره برداری – امری حیاتی بقا و رونق یک شرکت است (March 1991).

           گرچه مفهوم (OA) بسیار وسوسه انگیز است، اما نوشته های موجود در این حوزه پراکنده هستند و محدودیت هایی در این خصوص دیده می شود که در صورت پیشبرد نوشته ها باید مورد توجه قرار گیرند. اولاً، وجود طیف گسترده ای از مفهوم سازی ها و عملیاتی سازی ها OA منجر به یافته های تجربی ضعیف و آمیخته ای در مورد رابطه بین OA و پیامدهای سازمانی آن شده است. دوما، به نظر می رسد که نوشته های موجود بیشتر بر خود OA (یعنی حالات OA) تمرکز دارند و نه عوامل تسهیل کننده یا مانع OA (یعنی پیشینه های OA). به عبارت دیگر، انتظار می رود که مطالعات بیشتری در مورد سوابق OA انجام شوند. سوم، در حالی که بسیاری از تحقیقات، OA را در زمینه شرکت های بزرگ سهامی عام مورد بررسی قرار داده اند، مطالعات اندکی در رابطه با این پدیده در زمینه تجارت های کوچک صورت گرفته است. جالب توجه است که، محققان معتقدند که سازمان های کوچک یا بخش های مختلف یک شرکت چندتجارتی، واحدهایی مناسب برای تحقیقات OA هستند (Gibson و Birkinshaw، 2004). در نهایت، به نظر می رسد که نوشته های موجود، بیش از آنکه بر ترکیب یا هم افزایی بین اکتشاف و بهره برداری تاکید داشته باشند، تاکید بیش از حد بر موازنه های تجاری (سبک سنگین کردن) دارند. محققان خواستار جابجایی از دیدگاه هر دو/یا به هر دو/و هستند (Gibson و Birkinshaw، 2004 ؛ Piao، 2010).

این مقاله در نشریه jbepnet منتشر شده و ترجمه آن با عنوان انسجام رفتاری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Organizational Ambidexterity in Small Firms: The Role of Top Management Team Behavioral Integration and Entrepreneurial Orientation