چکیده

           هنگام انجام مسئولیت اجتماعی (SR)، پیمانکاران بین‌المللی  تحت حمایت گروه‌های ذینفع قرار بگیرند، بنابراین یک توسعه مناسب از پروژه‌های ساخت و ساز می‌تواند به دست آید . البته پروژه‌های ساخت و ساز شامل گروه‌های زینفع چندگانه می‌باشند . بنابراین تعادل علاقه‌مندی تمامی گروه های زینفع برای شرکت‌های ساخت و ساز بسیار دشوار است. ضمناً یک نقش موٍثربرای تصمیم‌های وابسته به رفتارهای SR به منظور مدیریت استراتژیک گروه‌های ذینفع بسیار مهم است . دانشمندان مطالعاتSR را از جنبه‌های مختلف، در تأکید بر مدیریت یکپارچه و توسعه سیستم‌های ارزیابی مختلف بررسی نمودند. با این وجود بیشتر این مطالعات بازخوردهایی از جنبه‌های پیمانکاران علمی بدون در نظر گرفتن انتظارات گروه‌های ذینفع مختلف به دست آمده است . تفسیر این نتایج می‌تواند به صورت بالقوه منجر به طرف‌داری مطلوب اجتماعی گردد . این مطالعه یک طرح کلی توسعه  با در نظر گرفتن انتظارات سایر گروه‌های ذی‌نفع برای ارزیابی عملکرد SRپیشنهاد دادند. به متریک(اندازه یا استاندارد متری) کلی از استانداردها، آیین نامه‌ها و قوانین لازم‌الاجرا اتخاذ شدند . سپس سایر گروه‌های ذی‌نفع  طبقه‌بندی شده‌اندو در نتیجه متریک ها تخصیص داده شده‌اند. یک پرسش‌نامه تحقیقاتی بین گروه‌های ذی‌نفع مختلف توزیع شده است و پاسخ‌های مرتبط با پروژه‌های ساخت و ساز نیز به دست آمده‌اند . سپس متریک ها با استفاده از یک نظریه مجموعه سخت انتخاب شدند و با متریک های از پیش انتخاب شده از ورودی هایی از پیمانکاران عمومی مقایسه شده‌اند  . سپس یک طرح کلی ارزیابی SR  شامل 37 موضوع برای شرکت‌های ساخت و ساز برای ایجاد راهنمای این شرکت‌ها به منظور انجام موثر SR در سطح پروژه پیشنهاد شده است. در نهایت یک مطالعه موردی برای اعتبارسنجی کارایی این طرح کلی انجام شده است. 

1. مقدمه

          مسئولیت‌پذیری اجتماعی (SR) یک مسئولیت شرکت‌ها برای برقراری نیازهای سایر گروه‌های ذی‌نفع مطابق خواسته‌های خود می‌باشد . با توسعه اقتصاد مبتنی بر بازار و یکپارچگی کلی اقتصادی ، رشد قابل توجهی در عملکرد SR برای تمامی گروه‌های اجتماعی از قبیل دولت ، رسانه ، اجتماع ، مصرف کننده‌ها،تأمین ‌کننده‌ها، پیمانکاران دسته دوم و کارفرمایان به وجود آمده است . SR برای شرکت‌های ساخت و ساز بین‌المللی بسیار با اهمیت است و همچنین می‌تواند اعتبار شرکت را افزایش دهد.علاوه برآن می‌تواند بازار موجود را نگه دارد و با نمایش دادن گزارش دریافتی‌ها، موجب افزایش  اعتماد و رقابت و توسعه شرکت گردد. 

           مطالعات سابق  اساسا در مورد  مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت متمرکز بوده‌اند مثل اثر بخشی سیاست‌های CSR یک شرکت و تأثیر تعهدات CSR بر روی عملکرد مالی شرکت .البته یک شرکت ساخت و ساز یک صنعت مبتنی بر پروژه است که در آن پروژه‌ها به صورت معمول  طولانی مدت ، از نظر جغرافیایی به صورت گسترده و بر حسب زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه ثابت می‌باشد .

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ارزیابی مسئولیت اجتماعی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Development of Social Responsibility Evaluation Framework of Construction Projects: A multi-stakeholders perspective