چکیده
قرار بود از 1 ژانویه 2015، همه نمایندگیهای دولتی، مبنای تعهدی را اجرا کنند. هدف این پژوهش این است که میزان آمادگی و مشکلاتی را که بر سر راه معرفی حسابداری تعهدی در واحد دولت محلی وجود دارد بررسی کند. دادههای این پژوهش به صورت کیفی بدست آمدند. یافتهها نشان داد که فقط 68.8% از 25 بخشی که در پالمبانگ وجود دارند،حسابداری تعهدی را در بیانیههای مالی خود اجرا میکنند. نتایج مصاحبههای کیفی نیز حاکی از آن است که مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.
1. مقدمه
پاسخگیی شفاف و عموم در حوزه استقلال منطقه ای، مهم ترین هدف اصلاحات بخش دولتی در اندونزی بوده است. UU No. 17/2300 میگوید بیانیههای مالی باید توسط دولت محلی و مرکزی و طبق "استانداردهای حسابداری دولتی" (SAP) اماده شود. SAP در ضمن صدور قانون تنظیم دولت (PP) No. 71/2010 پاسخی است به درخواست مردم اندونزی در قبال اینکه باید دولت خوبی خلق شود تا پاسخگویی دولت ب ملت، به خصوص در بخش مالی، شفاف باشد. از این رو، گزارش APBN/APBD اطلاعات خیلی کامل تر و مفصل تری در مورد داراییها و بدهیها تنظیم کرد.
از سال 2015 قرار بود که تمام نمایندگیهای دولتی هم در مرکز و هم در منطقه، بیانههای مالی خود را به تعهد محور تهیه کنند. از این رو، دولت تصمیم گرفت تا مراحل رسیدن به اجرای فنی این رویکرد را آموزش دهد. هدف این است که مهارتهای اجرایی آموخته شود، آگاهی ایجاد گردد، و همه حزبها در این امر مشارکت کنند. یافتههایهارون (2008) نشان می دهد که نمایندگیهای دولتی نتوانستند SAP را بدون کمک از دیگران به طور کامل اجرا کنند. علاوه بر این،هارون (2008) برخی مشکلات این مسیر را نیز شناسایی کرد: پیچیدگیهای فنی در حوزه گزارش نویسی مالی، فقدان تجربه شرکت کنندگان، و عدم تناسب زمینه آموزشی کارکنان. تاکنون چند پژوهش در مورد میزان امادگ منطقه در اجرای حسابداری تعهدی در جندین منطقه اندونزی صورت گرفته است. نتایج حاکی از آنند که هنوز برخی مناطق این آمادگی را ندارند، و ادراک انسانی در این مورد هنوز ضعیف است. اما همین پژوهشها نشان میدهند که مناطق آماده ای نیز برای اجرای این قانون وجود دارد. یافتههای تحقیق اف. استیونز ردبارون (1993) نشان داد بهترین مورد استفاده از حسابداری تعهدی، در کنترل میزان هزینههاست. همچنین، شیلا الوود و سوزان نیوبری (2006) دریافتند که همزمان با افزایش خصوصی سازی برای کاهش بدهیهای دولتی نسبت به شرکتهای دولتی، بخش دولتی حسابداری تعهدی در انگلستان و نیوزلند راه اندازی شده، و حتما باید حسابداری تعهدی در بیانیه مالی به کار گرفته شود تا امکان مقایسه با بخش خصوصی ایجاد شود. مارک کریستنسن (2007) موقعیت نارضایت بخشی را که کاراموزان و دانشجویان در بخش دولتی حسابداری تعهدی (PSAA) با آن روبرو بودند بررسی کرد. این امر به خاطر فقدان پژوهشهایی است که تاثیر اجرای حسابداری تعهدی را بر بخش دولتی (بخش دولتی دولتی) تحلیل کنند. در مورد اجرای حسابداری تعهدی در سایر کشورها نیز پژوهشهایی انجام شده است: در استرالیا (آلان بارتون، 2007)، در ترکیه (دکتر اکرم کارا و جونا کیلیک، 2011) در ایران (سامان محمدی، محمد ماهر، و سحر زارع، 2012) در بلژیک (آر. جان کریستینز، 2013) و در برزیل (روسانا گورا دو سوسا و همکاران، 2013). این پژوهشها مزایای اجرای حسابداری تعهدی و مطالب مقایسه ای برای پژوهشهای بعدی را ذکر کرده اند. برخی مشکلات شناسایی شده درحوزه اجرای حسابداری تعهدی در بخش دولتی عبارتند از: کمبود منابع انسانی، منابع مالی، ظرفیت IT، و ناکافی بودن زمان و پیچیدگی فرایند اجرای این رویکرد/ از این رو، این سئوال مطرح میشودکه «دولتهای محلی تا چه حد برای اجرای حسابداری تعهدی در بیانیههای مالی در دولت محلی آمادگی دارند؟»
این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اجرای حسابداری تعهدی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:
Implementation of Accrual Accounting: Review of Readiness and Arising Problem