چکیده

             ارتباط بین مشارکت و عملکرد به طور فزاینده ای توجه را به خود جلب می کند. تحقیقات موجود بر روی سطح شرکت متمرکز است، در حالی که نیاز به تحقیق در مورد جنبه های فردی مشارکت، مانند طرز فکر مشارکتی وجود دارد. برای کاهش این شکاف تحقیقاتی، ما نقش تعدیل کننده آرزوهای رشد را در رابطه بین ذهنیت مشارکتی و عملکرد شرکت های کوچک و متوسط بررسی می کنیم. ما فرضیه های خود را بر روی نمونه ای از 273 شرکت کوچک و متوسط آزمایش می کنیم. نتایج مطالعه تجربی ما نشان می‌دهد که رابطه بین ذهنیت رقابتی و عملکرد شرکت های کوچک و متوسط مستقیم نیست، بلکه با آرزوهای رشد تعدیل می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که در حضور آرزوهای رشد بالا، طرز فکر تعاونی عملکرد را در شرکت های کوچک و متوسط کاهش می‌دهد، در حالی که اگر آرزوهای رشد کم باشد، ذهنیت مشارکتی عملکرد را بهبود می‌بخشد. نتایج این مطالعه با تمرکز بر سطح فردی و با نشان دادن اینکه تأثیر یک طرز فکر مشارکتی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط بر اساس آرزوهای رشد مربوطه متفاوت است، به ادبیات مشارکت کمک می کند.

1. مقدمه 

            علاقه پژوهشی به مشارکت در حال افزایش است (بوونکن، فردریش، و کراوس، 2020؛ کریک و کریک، 2021؛ چاکون، کلیماس، و ماریان، 2020؛ گرنشایمر، کانباخ، و گاست، 2021؛ زو، یانگ، ژانگ، و گوو، 20 ). مشارکت به همکاری و رقابت همزمان بین شرکت هایی با هدف ایجاد ارزش اشاره دارد (گنیاوالی و رایان چارلتون، 2018). Coopetition همچنین به عنوان "رابطه متناقض بین دو یا چند بازیگر به طور همزمان درگیر در تعاملات مشارکتی و رقابتی ..." توصیف شده است (Bengtsson & Kock, 2014, p. 182). به دلیل فعالیت‌های مخالف همزمان همکاری و رقابت، تنش ذاتی در رقابت وجود دارد (Czakon, Srivastava, Le Roy, & Gnyawali, 2020) و بنابراین تمرکز بر مدیریت و عملکرد رقابت مهم است (Bouncken et al. .، 2020؛ Czakon، Klimas، و Mariani، 2020) 

           تحقیقات مشارکتی موجود معمولاً دیدگاهی در سطح شرکت اتخاذ کرده است، که این پتانسیل را دارد که نقش ادراکات، نگرش‌ها و انگیزه‌های مدیران فردی را در تأثیرگذاری بر رقابت سطح شرکت، رشد شرکت و عملکرد شرکت کم‌رنگ کند. تعداد فزاینده ای از مطالعات بر جنبه های سطح مدیریت فردی مشارکت، مانند مسائل شناختی مانند طرز فکر (McGrath, O'Toole, & Canning, 2019) و حس سازی (LundgrenHenriksson & Tidstrom, ¨ 2021) تمرکز می کنند. این مطالعات اهمیت دیدگاه ذهنی مدیران را آشکار می کند و خواستار تحقیقات بیشتر در مورد سطح فردی رقابت است. این مطالعه به آن حوزه کمک می کند، به ویژه با تمرکز بر رقابت، رشد و عملکرد در سطح فردی از دیدگاه مدیریتی ذهنی.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اثرات ذهنیت رقابتی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Examining the effects of a coopetitive mindset on SME performance: The moderating role of growth