چکیده

   در این مقاله به موضوع این که آیا پس از اتخاذIFRS  ماهیت تفاوت های بین GAAP ملی وIFRS  با تغییرات تفاضلی در ارتباط ارزشی مخارج R&D  در سراسر کشور همراه است یا نه رسیدگی می کنیم. با استفاده از مطالعه متفاوت در متفاوت در نمونه ایی از شرکت های دولتی در نه کشور که دوره های پیش ازIFRS و پس ازIFRS  را در طول سال های 1997-2012 پوشش می دهند، دریافتیم که پس از اتخاذ IFRS در کشورهایی که قبلا مجبور به مخارج فوری و یا مجاز به سرمایه گذاری اختیاری در هزینه های تحقیق و توسعه بودند ارتباط ارزشی مخارج R&D  کاهش پیدا می کند. در مقابل، کشورهایی که از قانون سرمایه گذاری اجباری به IFRS  تعویض شدند هیچ تغییری در ارتباط ارزشی مخارج  R&Dآنها وجود ندارد. همچنین پس از اینکهIFRS  اتخاذ شد اثرات تعدیل سازی نهادهای ملی بر تغییرات در ارتباط ارزشی مخارج R&D را بررسی می کنیم. به این نتیجه رسیدیم که در کشورهایی که از سرمایه گذار حمایت شدیدتری می کنند، تغییرات در ارتباط ارزشی مخارج R&D بیشتر است. علاوه بر این، در کشورهایی که فرهنگ ملی آنها با اجتناب از عدم اطمینان بالاتری مشخص می شود تغییرات در ارتباط ارزشی مخارج R&D کمتر است. یافته های ما، هم اهمیت استانداردهای حسابداری و هم نهادهای ملی را در توضیح تغییرات در ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری پس از اتخاذ IFRS  برجسته می کند.

1. مقدمه 

     در حالی که اول بیشتر بررسی هایی که در مورد حسابداری بین المللی صورت گرفته، مزایای اتخاذ استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)، از جمله بهبود شفافیت و مقایسه پذیری مستند شده ولی شواهد اخیر ترکیب می شوند  (De George, Li, & Shivakumar, 2015; Horton, Serafeim, & Serafeim, 2013) . عامل اختلاط مهمی که در تحقیقات بر روی تاثیرات اتخاذ IFRS  وجود دارد، ماهیت تفاوت های بین IFRS و اصول حسابداری پذیرفته همگانی (GAAP)  ملی قبلی است. بررسی های پیشین یا کنار گذاشته می-شوند و یا نمی توانند ماهیت این تفاوت ها را به طور مستقیم اندازه گیری کنند (Pope & McLeay, 2011). این بررسی ها پس از اتخاذ  IFRS با آزمایش تغییرات در روابط بین قیمت / بازده و درآمد، بر اثر کلی حاصل از اتخاذ  IFRSتمرکز می کنند. یکی از محدودیت های این بررسی این است که رقم درآمد کل، برای بسیاری از اقلام تفاوت هایی در عملیات حسابداری متضمن می شود یعنی نسبت دادن تغییرات در ارتباط ارزشی رقم درآمد کل پس از اتخاذ IFRS را به یک استاندارد حسابداری خاص غیر ممکن می سازد (DeFond, Hung, & Trezevant, 2007). این بررسی با در نظرگیری رویکردی متفاوت نوشته پیشین را ادامه می دهد. بر روی ارتباط ارزشی یک اصل حسابداری خاص تمرکز می کنیم: مخارج تحقیق و توسعه (R&D). به طورخاص، آزمایش می کنیم که چگونه ارتباط ارزشی مخارج R&D پس از تعویض در عملیات حسابداریR&D ، به IFRS تغییر پیدا می کنند. با محدود کردن یک اصل حسابداری، می توانیم به طور مستقیم تفاوت ها را در عملیات حسابداری R&D بین IFRS و GAAP  ملی اندازه گیری کنیم، و تغییرات در ارتباط ارزشی مخارج R&D  را به اتخاذ IFRS نسبت دهیم.

    به دو دلیل بر مخارج R&D تمرکز می کنیم. نخست، تغییرپذیری های قابل توجه عملیات حسابداری مخارج R&D  در میان کشورهایی وجود دارد که قبلا IFRS را اتخاذ کرده باشند. GAAP ملی که بر مخارج R&D کشورهای اروپایی و استرالیا است یا به مخارج R&D نیاز دارد (قانون مخارج اجباری) یا سرمایه گذاری هزینه های R&D را اجازه می دهد (قانون سرمایه گذاری اختیاری) و یا سرمایه گذاری هزینه هایR&D  را تحت شرایط معینی اجبار می سازد (قانون سرمایه گذاری اجباری). در مقایسه،IFRS  زمانی که با شرایط خاصی روبرو می شود نیاز به سرمایه گذاری هزینه توسعه دارد از این رو مخارج فوری هزینه های تحقیق را اجبار می سازد. دوم، مخارج R&D با عدم اطمینان زیادی در منافع اقتصادی آتی خود یک اصل قابل توجه حسابداری است و به این ترتیب موضوع بسیاری از بررسی ها بوده است. بررسی های پیشین مستند کرده اند، مخارج R&D که در روش های مختلفی از حسابداری گزارش شده است دارای سطوح مختلفی از ارتباط و قابلیت اطمینان هستند (Healy, Myers, & Howe, 2002; Zhao, 2002). بنابراین، جالب است آزمایش کنیم که چگونه تغییرات در ارتباط ارزشی مخارج R&D  پس از اینکه IFRS  را اتخاذ کردند با ماهیت تفاوت های بین  GAAP  ملی پیش ازIFRS  و IFRS  مربوط می شوند.

 -این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اتخاذ IFRS در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Changes in the value relevance of research and development expenses after IFRS adoption