چکیده

 خدمات چندبخشی شده‌ی وب محور مستقل می‌تواند به خدمات کلی با ارزش‌افزوده از طریق فناوری‌های ترکیب‌کننده‌ی خدمات مرتبط گردند که این زمینه در معماری خدمات محور روی می‌دهد. با ظهور رایانش ابری، خدمات ابری بیشتری در بستر ابری می‌توانند عملکرد یکسانی را ارائه دهند ولی در عملکرد آن‌ها شاهد تغییراتی خواهیم بود. به‌علاوه، توسعه‌ی رایانش ابری می‌تواند یک‌روند توزیع یافته‌ی جغرافیایی را ارائه دهد که می‌تواند تاثیر شبکه را بر QoS مرتبط با خدمات ترکیبی وب مطرح سازد. درنتیجه یک مسئله‌ی مهم درزمینه‌ی تحقیق در رابطه با ترکیب خدمات است که چگونه می‌تواند بهترین خدمات کاندیدی را از مجموعه‌ای از خدمات متناظر در رابطه با توافق‌نامه‌ی سطح خدمات (SLA) انتخاب نمود. در این تحقیق، ما می‌توانیم مدلی ترکیبی ارائه دهید که هم QoS مرتبط با خدمات و محیط مرتبط با رایانش ابری را مدنظر قرار می‌دهد. ما همچنین یک‌روند ترکیبی خدمات وب محور را بر اساس الگوریتم ژنتیکی برای ابر توزیع یافته ازلحاظ جغرافیایی و فراهم‌کننده‌ی خدمات ارائه می‌دهیم که قصد دارند تا تخطی‌های مرتبط با SLA را به کمینه برسانند.

1. مقدمه

رایانش ابری به‌عنوان یک فناوری انقلابی در حال تغییر زیست‌بوم فناوری اطلاعات (IT) است و همچنین این توانایی را دارد که بر تمامی جنبه‌های زندگی ما تاثیر گذارد. این زمینه نه‌تنها می‌تواند تغییرات فناوری محور را ارائه دهد بلکه می‌تواند تاثیر بسیار عمیق و جامعی را بر روی کاربردهای نهادهای کاری و مدل‌های کسب‌وکار داشته باشد. کاربردها می‌توانند به‌عنوان خدمات در یک محیط ابری در طول اینترنت ارائه شوند. امروزه کاربران به‌طور گسترده و عمده به استفاده از اینترنت عادت دارند تا بتوانند منابع نرم‌افزاری را در قالب خدمات وب محور به دست آورند. خدمات وب برنامه‌های خود توضیح‌دهنده‌ی نرم‌افزاری هستند که می‌توانند عملکردهای مشخص را به‌طور مستقل از فناوری‌های اجرایی پایه ارائه دهد. به‌واسطه‌ی ترکیب خدمات، خدمات دارای ارتباطات ضعیف که از یکدیگر مستقل هستند می‌توانند در بطن خدمات گسترده‌تری قرار گیرند، زیرا بستر اجزای خدماتی هرکدام باید در راستای یک دستورالعمل مشخص اجرایی گردد.

معماری و ساختار شبکه برای ترکیب خدمات در محیط ابری در شکل 1 نشان داده‌شده است. معماری ابر دربرگیرنده‌ی سه لایه است: لایه‌ی نرم‌افزاری، لایه‌ی بستری و لایه‌ی زیر ساختاری. یک کاربر می‌تواند درخواست‌های ترکیبی را برای عامل میانجی بفرستد تا در بستر خدمات وب مورداستفاده قرار گیرند. لایه‌ی نرم‌افزاری دربرگیرنده‌ی کارگذاران و خدمات وب محور هستند. کارگذاران که می‌توانند مرکزگرا و یا توزیع یافته باشند، می‌توانند تمامی خدماتی را مدیریت کنند که توسط فراهم‌کننده‌های SaaS برای کاربران ارائه می‌شوند. خدمات وب محور می‌توانند برای کارگذاران ثبت شوند تا بتوانند خدمات کاندید را در رابطه با درخواست کاربر تائید کند. بر اساس خدمات ارائه‌شده‌ی کشف‌شده، موتورهای ترکیبی می‌تواند یک برنامه‌ی اجرایی را ارائه دهد که می‌تواند درخواست‌های QoS را عملیاتی کند. لایه‌ی زیر ساختاری می‌تواند تخصیص منابع واقعی را در رابطه با برنامه‌ی اجرایی تولیدشده در لایه‌ی بستری در برگیرد.

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ابرهای توزیع شده جغرافیایی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A genetic-based approach to web service composition in geo-distributed cloud environment