چکیده

           گذراندن آزمون جامع یکی از شرایط معمول و در عین حال نسبتاً بررسی نشده در آموزش مقطع دکتری در آمریکای شمالی است. این مطالعه موردی به بررسی هدف از برگزاری آزمون جامع از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشکده برنامه آموزشی، در یکی از دانشگاه های کانادا می پردازد. ما متوجه شدیم که علاوه بر کارکرد سنتی آزمون به عنوان دروازه ای برای کسب مدرک دکتری، اهداف دیگری نیز شکل گرفته اند. نظرات متناقضی در مورد این مسئله مطرح شده است که آیا این آزمون برای ارزیابی تسلط لازم بر مطالب برای تدریس یا برای ارزیابی میزان آمادگی برای انجام تحقیقات دکتری طراحی شده است. استفاده از آزمون جامع به عنوان فرصتی برای یادگیری و به عنوان ابزاری برای شکل گیری هویت، شامل آشنا کردن دانشجویان بآ فشارهای زندگی دانشگاهی ، همچنین با عملکرد سنتی ارزیابی آن مغایرت داشت. با این که دانشجویان از بحث های مربوط به طراحی و شکل گیری آزمون آگاه بودند، اهداف آزمون جامع برای آنها مبهم باقی مانده است. علاوه بر این، اعضای هیئت علمی همیشه در مورد اهداف آزمون جامع اتفاق نظر نداشتند. تفاوت در دیدگاه و چگونگی تأثیر آن بر اجرای آزمون جامع، بر تجربه دانشجویان، از جمله آماده شدن برای آزمون، تأثیر دارد. پیامدهای مربوط به اجرا، آماده سازی و ارزیابی آزمون مورد بحث قرار می‌گیرد.

مقدمه

            آزمون جامع، که به عنوان آزمون ورودی یا مقدماتی نیز شناخته می شود (فارستنبرگ  و نیکولاس-کِیزبالت ، 2001)، از زمان آغاز برگزاری آن، از شرایط معمول در آموزش دکترا در آمریکای شمالی بوده است (ایسترم و لوکاس ، 2003؛ تایر ، 2003). خاستگاه این آزمون را می توان در اروپای قرن 13 جستجو کرد که در آن، دانشجویان درک خود را، به صورت علنی، از طریق مباحثه با اساتیدشان به صورت شفاهی نشان می دادند. در حال حاضر، آزمون جامع در آمریکای شمالی، بلافاصله پس از تکمیل کار پایان ترم برگزار می شود. کسانی که آزمون را با موفقیت پشت سر می گذارند، از دانشجو به داوطلب تبدیل می شوند. این آزمون، اغلب، شرط لازم برای انجام پایان نامه یا رساله دکتری است (فانسلر ، روبرتز  و هِچ ، 1995؛ تایر، 2003).

           با وجودی که آزمون جامع ویژگی مشترک آموزش دکترا است، دانشجویان اغلب شناخت درستی از آن ندارند (گولد  و دور ، 2001؛ ایسترم و لوکاس، 2003). با در نظر گرفتن این نکته، تحقیق ما به منظور شناخت بیشتر در مورد اهداف آزمون جامع طراحی شده است. به بیان دقیق تر، ما مطالعه ای موردی را در مورد نحوه اجرای آن در برنامه دکتری نسبتاً جدیدی در دانشکده آموزش دانشگاهی در غرب کانادا انجام دادیم تا دیدگاه های اساتید، دانشجویان و داوطلبان این آزمون را در مورد هدف از برگزاری آن بررسی کنیم.

این مقاله در نشریه تیلور و فرانسیس منتشر شده و ترجمه آن با عنوان آزمون جامع دکتری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Voices at the gate: Faculty members’ and students’ differing perspectives on the purposes of the PhD comprehensive examination